Knastør kvindeerotik overlader frigørelsen til mændene

Klichéramt erotikroman om de ting, 40 års seksuel frisættelse har overset.

Sidste års omdiskuterede pageturner, trilogien 'Fifty Shades of Grey' af E.L. James har formodentlig alene ved sit astronomiske salg trukket andre forfattere med drømme om den store gevinst ud af soveposen.

Én af disse er den canadiske tv-producer L. Marie Adeline, hvis 'Secret' ligesom 'Fifty Shades' skruer op for romanerotikken i en målrettet henvendelse til klodens læsende kvinder, som man antager stadig mangler præcis denne genre i bogreolen.

Frigørelsens stige 'Secret' udspiller sig i New Orleans, hvor den unge servitrice Cassie er gået aldeles i frø rent seksuelt. Heldigvis er redningen nær, kan jeg godt afsløre. Den ældre Mathilda fra kvindelogen Secret får øje på potentialet under Cassies kedeligt opsatte hestehale og tilbyder hende et transformationsforløb bestående af ni prøver, der trinvis skal bringe Cassie tættere på »seksuel frigørelse«. LÆS OGSÅHver prøve sit eget setup, men hvad enten den udspiller sig i en jazzklub, om bord på en lystyacht, i et køkken eller foran en pejs, fragtes Cassie som regel til stedet i limousine iklædt Christian Louboutin-sko og dyrt lingeri. Vel fremme står en parade af velhængte mænd klar til at nulre brystvorter og stikke fingrene følsomt ind i hende, så hun omgående bliver »sjaskvåd« og bringes til ekstase og dermed tiltagende nærmere den eftertragtede frigørelse.

Flod af klicheer

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad andre kvinder mon fornemmer mellem lårene, når de læser 'Secret'.

Selv blev jeg døv i understellet af de mange in-your-face-beskrivelser, hvor alt udpensles til det parodiske tilsat en lind strøm af klicheer, hvis referencer meget vel kunne være planket fra filmmanuskripterne til 'Sex and the City'. Og hvad pokker er ærindet? Virkelighedens kvinder har været på en seksuel frigørelsesrejse i over 40 år. Jeg tillader mig at opfatte den erotiske romanbølges kønsspecifikke henvendelse som et af resultaterne. Alligevel bliver den 35-årige Cassie beskrevet som uerfaren og ganske ubekendt med anatomiens forskellige nydelsespunkter og karakteren af egne lyster. Hun aner ikke, hvad hun kan lide, for hun har aldrig »fået den rigtigt«. Som et ekko fra fortidens seksualoplysningslitteratur er hendes frigørelse betinget af en række mandlige mentorer, der, som de skrev dengang, skal vække og vejlede hendes lyst. Så meget for fire årtier med 'Kvinde kend din krop'.

Som et ekko fra fortidens seksualoplysningslitteratur er hendes frigørelse betinget af en række mandlige mentorer, der, som de skrev dengang, skal vække og vejlede hendes lyst

Det pisser mig af ikke at blive talt til i øjenhøjde. Men det pisser mig næsten mere af, at man tror, kvinder vil lade sig spise af med så ringe litterære ambitioner i beskrivelsen af deres seksualitet. LÆS OGSÅ Har man læst danske Kristina Stoltz' fremragende novellesamling 'Et kød – erotiske fortællinger' fra 2012, ved man, hvor elegant og pirrende det kan gøres. En up-to-date-henvendelse med sans for kvinders lange samtale med kroppen og senmodernitetens seksuelle diversitet. Mere af det, tak.