Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

Trilogi. Weldon er snublende nær ved at trille i den trivialgrøft, hun så behændigt og ganske bevidst balancerede på kanten af i første binds intelligente flirt med genren.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Fay Weldon er tæt på at trille i trivialgrøften

Forfatteren fortsætter sin trilogi med 'Kongen længe leve' uden stor succes.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den moderne tid banker på hos lord og lady Dilberne i London, men som resten af det engelske aristokrati er de mest optaget af Edward VII’s forestående kroning.

Året er 1902, og månederne op til kroningsceremonien bruger samtlige standspersoner i landet på at charme eller intrigere sig til den rette placering i den procession, der skal følge kongeparret op gennem Westminster Abbey.

Større bliver det nemlig ikke.

Som i trilogiens første bind, 'En passende aftale', er Weldons klassekarakteristik også denne gang romanens hovedærinde, gennemført humoristisk turneret med markante strejf af syrlighed, uanset om det er jævne borgere eller aristokraternes vaner og værdier, hun skildrer.

Kærlige lussinger uddeles rundhåndet, mens vi føres fra kælder til kvist i de fineste paladser, hvor støvet må bankes af juvelbesatte hermelinskåber som forberedelse til nationens store dag.

LÆS OGSÅ

Hos familien Dilberne er der som altid optræk til fnidder i krogene. Lord Dilbernes foragtede præstebror er omkommet i en brand sammen med sin kone, men Dilbernefamilien vægrer sig ved at tage den forældreløse niece Adela til sig.

Der er så meget andet at tænke på, og mens de tænker og rykker strategisk rundt på brikkerne for at styrke deres egen position, rykker andre personer beredvilligt den drømmende Adela til undsætning for at udnytte hendes underligt uspolerede sind.

'Gossip'

Intrigerne udgør fortællingens dramaturgiske fletværk, og med kongefamilien på rollelisten trækker Weldon nu trådene til samfundets øverste niveau, langt ind under huden på virkelighedens kong Edward, da hans blindtarm eksploderer på operationsbordet to dage før selve kroningen.

Når hun alligevel ikke helt rammer underholdningsniveauet fra sidst, skyldes det lige så meget mangel på nytænkning i rænkespillet som på udvikling af sine personer.

Skrive kan hun, og de rappe replikker falder stadig med en præcision, der svider på læserens kinder

Been there done that, var jeg ved at sige, for selv om hun disker op med nye tematikker som for eksempel tidens gryende interesse for spiritisme, har man brug for noget mærkbart hamskifte ned langs geledderne.

Weldon er faktisk snublende nær ved at trille i den trivialgrøft, hun så behændigt og ganske bevidst balancerede på kanten af i første binds intelligente flirt med genren.

LÆS OGSÅ

Det var sjovt at fortabe sig i begavet leveret 'gossip', men nu hvor grebet er afprøvet, skal man måske være indfødt brite for at fastholde interessen.

Men skrive kan hun, og de rappe replikker falder stadig med en præcision, der svider på læserens kinder, ikke mindst i kraft af Charlotte Grubbs fabelagtige oversættelse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden