Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fortæller. Signe Langtved Pallisgaard er cand.mag. i dansk og kunsthistorie. 'Et andet sted' er hendes debut som forfatter.
Foto: Morten Holtum (MÅ FORMENTLIG IKKE BRUGES)

Fortæller. Signe Langtved Pallisgaard er cand.mag. i dansk og kunsthistorie. 'Et andet sted' er hendes debut som forfatter.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Ivrig debutant går i Tolstojs fodspor

Signe Langtved Pallisgaards roman er både ægteskabsdrama, udviklingsroman og familiekrønike.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da Anna glider ned i ægtesengen til sin mand efter en lummer storbyferiemed en anden, står skammen »i stråler« ud fra hende.

Ja, det står »skrevet i ansigtet«, hvad hun har bedrevet, skammen er »markant som en misdannelse«. Allerede i lufthavnen »ramte virkeligheden« den utro hustru, og i taxaen hjem sidder hun så med »virkeligheden hængende i en stram løkke om halsen«.

Citaterne ovenfor er sigende for Signe Langtved Pallisgaards debutroman, ’Et andet sted’.

Dels fortæller de os, at Anna, nøjagtig som sin litterære forgænger Tolstojs Anna Karenina, er på vej ud i et voldsomt ægteskabeligt uføre, dels er citaterne symptomatiske for det, Langtved Pallisgaards sprog gør – og tildels overgør.

LÆS OGSÅ

Når Langtved Pallisgaard gør skammen »markant som en misdannelse«, vækker det associationer til maleren Francis Bacons skævt møblerede ansigter, og når hun beskriver, hvordan »virkeligheden hænger i en stram løkke om halsen«, er det svært ikke selv at få synkebesvær.

Et andet sted er det det løjerligt-lyriske billede af elskeren, der i togvognen rækker ud efter Anna »forsigtigt, som om han skulle rette på et stykke brænde i en buldrende pejs«, som får mig til at studse, tænke »sjov Tolstoj-kitsch« – og ivre videre.

Dagens debutant (f. 1978) bedriver med andre ord sprog, der i sin mildt forvirrende form stimulerer læseren. Men hun har det af og til med at tage kraften ud af sine egne gode billeder ved at gentage pointen, kredse om en observation som nu Annas nærmest håndgribelige skamfuldhed. Mådehold, lyder opfordringen herfra, mådehold.

Normernes slumretæppe
Signe Langtved Pallisgaards debut har i det hele taget rigeligt af det hele.

'Et andet sted' er nemlig foruden et ægteskabsdrama en slægtshistorie og lidt af en udviklingsroman. Hvilket først og fremmest resulterer i en hovedperson, der er mere sammensat end gennemsnittet og derfor ægte interessant at følge gennem den livskrise, der er bogens aktuelle hovedspor.

Et år fra den dag, »katastrofen ramte«, og til nu, hvor Anna brygger te og stilfærdigt iagttager sin datter tegne kruseduller.

Således udspændt mellem hverdag og afgrund fortæller Anna sin historie, snoet ind i andre og tidligere fortællinger om svigt, skyld og sorg – foruden altså Tolstojs klassiske 1800-tals forlæg.

At der går et skæbnebånd mellem Annas feagtige bedstemor og den døde lillebror, hvis slumretæppe Anna stadig putter med, forstår man snart, at forældrenes distante skyggespil og halvbroderens kærlighedsliv belyser og spejler Annas eget sjæleliv, bliver siden klart, og frem toner en kvinde, der, som titlen angiver, har svært ved at være, hvor normer, moderfølelser og logik foreskriver, men i stedet befinder sig »et andet sted«.

En opløftende verden

Romanen har lidt for travlt med at samle alle tråde i sceniske højdepunkter mod slut, så noget kan »falde på plads« og Anna (måske) undgå at havne under en togvogn som Karenina!

Men trods denne dramaturgiske iver er det direkte opløftende at blive lukket ind i Signe Langtved Pallisgaards verden af bizarre sidehistorier og troværdige bipersoner.

Her er en debutant, der gider fortælle buldrende pejsehistorier, og som tilsyneladende har mere end ét sted at fortælle dem fra.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden