Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

fEMINIST. Eller noget der ligner. George R.R. Martin har et skarpt blik for overgreb mod kvinder.
Foto: Parris

fEMINIST. Eller noget der ligner. George R.R. Martin har et skarpt blik for overgreb mod kvinder.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


'Den herreløse ridder' er eventyr om liderlighed efter ridderlighed

Game of Thrones-forfatters novellesamling er Don Quixote og Wulffmorgenthalerhumor i skøn, aparte forening .

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sidste måned erklærede en amerikansk blogger sig udmattet over de mænd, der triumferer på kvinders bekostning i tv-serien ’Game of Thrones’, som hun opfatter som kvindefjendsk.

Hun havde dog næppe mødt Dunk.

For havde hun mødt Dunk, kvindeforkæmper og hovedperson i George R.R. Martins novellesamling ’Den herreløse ridder’, ville hun havet oplevet forfatterens næsten feministiske værdisæt i en destilleret form, som ikke kan misforstås.

Og havde måske fået blik for, at det, der gang på gang udløser brutale begivenheder i ’Game of Thrones’, faktisk er forbrydelser mod kvinder.

Hvor tv-serien er så barsk, at man indimellem må snappe efter vejret, slår eventyret om Dunk en ganske anden tone an. Her præsenteres vi for den 16-årige Dunk, netop som han begraver sin mester, en fattig ridder, i en grøftekant, hvor jorden er blødgjort af forårsregn.

Et bud til aspirerende forfattere går ellers på aldrig at begynde med vejret, men når Martin alligevel skamløst indleder med forårsregn, er det ikke, fordi han er amatør. Det er en intern joke til de millioner, der følger ’Game of Thrones’, som er tv-udgaven af romanserien ’En sang om is og ild’.

Et fantasyunivers, hvor syv adelige slægter i et middelalderligt eventyrunivers strides om retten til Jerntronen. En forestående vinter truer med at bringe istidslignende forhold til de syv kongedømmer i riget Westeros. Derfor minder personerne i fortællingen ofte hinanden om, at »Winter is coming«.

Når Martin indleder med regnvejret, er det også for at vise, at novellerne adskiller sig genremæssigt fra ’Game of Thrones’. ’Den herreløse ridder’ foregår også i Westeros, men 100 år før den mørke krigstid i hovedværket, så de tre noveller er en prequel til den episke fantasysaga.

Desuden bebuder den årstid, de udspiller sig i, at de er mere muntre. I hvert fald hvis man sværger til litteraturkritikeren Northrop Fryes genreteorier, der kobler forår til komedie og efterår til tragedie.

Hvis man som jeg er betaget af den kompromisløse, dystopiske realisme i ’Game of Thrones’, kan det lægge en dæmper på lysten til at læse ’Den herreløse ridder’. Men det viser sig at være umuligt at modstå novellernes umage makkerpar Dunk og Æg.

Dunk er en forældreløs knægt, der kompenserer for manglende intelligens med en højde på to meter. I håb om at vinde ridderlig hæder og ære – eller bare komme i mamelukkerne på en ikke alt for lav ungmø – udgiver han sig for at være sir Duncan den Høje. På sin færd får han følge af en spinkel dreng med barberet hoved, der insisterer på at være hans væbner.

De to melder sig til en turnering, men deres planer om storhed forpurres. Uden at tænke redder Dunk nemlig en kvinde, da hun bliver overfaldet af en adelsmand, og der er nu ingen grænser for, hvor mange legemsdele adelsmanden vil hugge af Dunk.

Heldigvis viser Æg sig at være en forklædt prinsesøn, der vil lære riddergerningen, men ikke af sin privilegerede slægt.

’Den herreløse ridder’ er kun et mellemspil i forhold til tragiske ’Game of Thrones’. Til gengæld genfinder man i de tre noveller den rå og erotisk ladede humor, som giver tv-serien sin kant.

’Den herreløse ridder’ er et originalt eventyr om liderlighed efter ridderlighed. Don Quixote og Wulffmorgenthalerhumor i skøn, aparte forening . Og så viser novellerne altså tydeligt, hvordan plot i Martins Westeros som hovedregel igangsættes af sexovergreb på kvinder.

I den første historie er det overfaldet på en (ualmindelig høj) kvindelig dukkefører, der udløser striden. I den næste skaber en kriger med langt rødt hår ravage for at beskytte sig selv og sine medsøstre.

Martin gør det bevidst svært at skelne skurke fra helte i sine fortællinger, men hvad angår undertrykkelse af og overgreb på kvinder, er der ingen tvetydighed.

Det skildrer han som roden til alt – hovedsagelig – ondt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden