Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfatterduo. James Frey og Nils Johnson-Shelton er klar med det første bind i en trilogi, der læner sig kraftigt op ad 'Hunger Games'. En skabelonagtig fortælling, der ikke imponerer. Pr-foto: Leon Alberti

Forfatterduo. James Frey og Nils Johnson-Shelton er klar med det første bind i en trilogi, der læner sig kraftigt op ad 'Hunger Games'. En skabelonagtig fortælling, der ikke imponerer. Pr-foto: Leon Alberti

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Spekulativ teenagesplatter læner sig kraftigt op ad 'Hunger Games'

Første bog i den nye Endgame-trilogi er skrevet af berømt storløgner.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag starter angiveligt en verdensomspændende skattejagt.

Første del af trilogien ’Endgame’ udkommer simultant i en lang række lande, herhjemme på det normalt velmeriterede Høst & Søn, og ud over handlingen i sig selv rummer romanen spor og koder til en gåde, hvis løsning kan skaffe den kvikke læser en nøgle og adgang til 500.000 dollars i guld i Las Vegas.

På den måde forsøger projektmagerne bag ’Endgame’ at koble bogens handling, hvor en flok teenagere kæmper om at være den første til at finde Jordnøglen, sammen med virkeligheden.

Som der står på flappen: »Endgame er virkeligt. Og Endgame er nu«. Målgruppen er 15 år og opefter.

Trussel om udslettelse

Bag konstruktionen står ikke kun forfatterne James Frey og Nils Johnson-Shelton, også Google og firmaet Third Floor Fun, LLC, er involveret, og 20th Century Fox har købt filmrettighederne og forventer første film klar i 2016. Der er med andre ord tale om et større koncept på adskillige medieplatforme, heriblandt både fiktion, skattejagt, sociale medier og YouTube.

Det gør imidlertid ikke ’Endgame’, hvis første del på dansk er blevet til ’Kaldet’, til god litteratur i sig selv.

Romanen foregår i nutiden og handler om 12 teenagere, Spillerne, fra hver sin urgamle slægt. De er udvalgt til at spille Endgame, et spil dikteret af aliens, som engang i tidernes morgen steg ned på Jorden og skabte menneskene.

Kun én spiller og dennes slægt kan overleve, og det ved at finde tre nøgler (en i hver del af trilogien), resten af menneskeheden vil blive udslettet.

Fattigt sprog


Spillet sættes i gang med 12 meteornedslag, hvor der svælges udførligt i afrevne legemsdele, og herfra bliver det værre.

De unge mennesker er uddannede dræbermaskiner, og selv om mildere følelser og alliancer opstår blandt deltagerne, massakrerer de detaljeret løs med sofistikerede og rædselsvækkende våben.

Alle 12 følges i hurtig krydsklipning med det resultat, at ingen får tyngde og egentlig personlighed, og i så henseende gør påklistrede indslag af pubertetsføleri hverken fra eller til.

Sprogligt er det både fattigt og manieret. Ultrakorte sætninger eller enkeltord udgør ofte hele linjer, men det bliver tempoet ikke i sig selv højere af: »Christopher er rig./ Beslutsom./ Hurtig./ Stærk./ Og Christopher er forelsket«.

Industriprodukt

Hvis man synes, handlingen lyder bekendt, så er det nok, fordi man kender til Suzanne Collins’ verdensomspændende og filmatiserede succes ’Hunger Games’, også en såkaldt ’young adult’-trilogi.

Men hvor Collins’ historie bag teenagemyrderierne rummer fordømmelse af tyranni, sort satire over medie- og underholdningsindustrien samt indignation over social uretfærdighed, er der intet på hjerte og ingen substans at komme efter i Freys og Johnson-Sheltons humorforladte spekulationslitteratur.

At ’Endgame’ er udtænkt til at ride på ’Hunger Games’’ succes og derfor er konstrueret bevidst efter samme skabelon, er en nærliggende tanke.

Et par ord om James Freys blakkede forfatterkarriere er på sin plads: Frey er blevet afsløret som storløgner med sine memoirer ’A Million Little Pieces’, dumpet af forlag og agent, og skal siden med en lille hær af studerende som billige stort set rettighedsløse skribenter have drevet, hvad magasinet New York har kaldt ’James Frey’s Fiction Factory’.

I hvert fald overbeviser første del af ’Endgame’ højst som et halveffektivt industriprodukt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden