Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FORBILLEDE. Kjell Askildsen har inspireret mange andre skrivende og er blevet kaldt forfatternes forfatter. Foto: Nils Petter Lotherington/ Forlaget Oktober
Foto: Nils Petter Lotherington/forlaget Oktober

FORBILLEDE. Kjell Askildsen har inspireret mange andre skrivende og er blevet kaldt forfatternes forfatter. Foto: Nils Petter Lotherington/ Forlaget Oktober

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hele verden kan bryde sammen i en sætning

Den 86-årige Kjell Askildsen har lige overrasket det litterære Norge med det, der må være mesterens sidste bog.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Meget gammel er den norske forfatter Kjell Askildsen blevet. Hans øjne er blevet så svage, at han næsten ikke kan se, og han har trukket sig så langt tilbage, at man troede, han var færdig. .

Askildsen kan i en enkelt sætning fortælle en historie så stor, at andre skulle bruge en bog på den, og han kan i sine korte noveller bygge en hel verden op, som falder sammen, inden historien er slut.

Man kan sammenligne ham med Velvet Underground, om hvem, man sagde, at de ikke havde mange lyttere, men alle, der hørte deres plader, startede selv et rockband. Askildsen er blevet kaldt forfatternes forfatter, fordi de, der selv arbejder med sprog og fiktion, genkender en mester, når de læser ham, og erkender, at de selv er lærlinge i litteraturens store værksted.

Han er ikke blevet læst så meget som de store norske fortællere, men de, der har læst ham, er ofte blev så fortryllede, at de selv er blevet fortællere. Eller har prøvet på at blive det. Han har ikke brugt mange ord i sit forfatterskab, men han har ladet hvert af dem dirre med betydning og sitre af konflikt. Det er ikke, fordi Askildsen har skrevet mange bøger, men hans livsværk regnes for komplet.

ANMELDELSE

Indtil den nu 86-årige forfatter i dette efterår annoncerede, at han havde skrevet endnu en bog, ’Vennskapets pris’. Den bog var sæsonens litterære sensation i Norge, allerede inden den udkom i november. Askildsen forklarer i efterskriften, at de fleste af bogens noveller er skrevet mellem 1998 og 2004 og kun er blevet færdige med andres hjælp.

Bogens åbning viser, at gamle Askildsen skriver med samme chokerende klarhed som altid:

»Tirsdag besøkte Konrad T. sin far. Han hadde gjort det siden han flyttet tilbake etter at et mangeårigt samboerskap var gått i stykker. Han gjorde det uten glede, men han gjorde det; han kunne ikke få seg til ikke å gjøre det«.

Vi får i disse få sætninger præsenteret et hjems sammenbrud (samboskabet er gået i stykker), en hjemvenden til faren, en afstand mellem far og søn og en konflikt i fortælleren. Dannelsesrejsens klassiske bevægelse, hjemme-ude-hjem, er fortættet i den korte passage. Konrad T. har været i provinsen, men er nu tilbage i hovedstaden.

Den dobbelte negation i den sidste sætning er karakteristisk: Han kunne ikke få sig selv til ikke at gøre det. Han bliver afsløret som en mand, der ikke styrer sin egen skæbne og ikke er herre i eget hus. Dannelsesprojektet er mislykkedes. Konrad T. er ikke vendt hjem, fordi han ville, men fordi han ikke havde andre steder at gå hen.

Han gør, som man bør gøre, selv om han ikke har lyst til det, fordi hans modvilje ikke er stærk nok til at bryde konventionen. Det, der skulle have været hans egen vilje, bliver en distance og en rastløshed, han tager med sig ind i alle forhold til andre mennesker.

ANMELDELSE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er typisk for Askildsen, at han skriver den rest i det enkelte menneske frem, som ikke passer ind i sociale situationer. De mennesker, der drikker sammen, og der drikkes meget hos Askildsen, er ikke fulde på samme tid, og de mennesker, der begærer hinanden, er ikke liderlige på samme tid. De tilbøjeligheder, der kan bringe mennesker sammen, bliver her til lyster, der adskiller dem i hver sin trang. Fred finder de kun, når de alene, eller når de er tavse sammen.

Den næste sætning i novellen betoner igen afstanden mellem det, der skulle ske, og sådan som tingene faktisk finder sted: »Denne tirsdagen kom Konrad for sent til sin far«.

Han var blevet forstyrret af et uanmeldt besøg af sin nye veninde Vibeke, som han ikke har lyst til at være sammen med, når han tænker på hende. Men som han ikke kan lade være med at begære, når hun dukker op. Han forklarede sin forsinkelse med en løgn, og faren kunne ikke se på ham, når han talte usandt, fordi faren er blind.

Konrad T. tager aviser med til sin far, læser højt af debatindlæg og refererer aktiekursernes konjunkturer. Han ved, at faren ejer en masse aktier, men han ved ikke hvilke, og han kan ikke aflæse i farens ansigt, om han vinder eller taber på nyhederne fra børsen. Opgøret mellem Konrad T. og faren og spillet mellem Konrad T. og hans nye veninde bliver intensiveret gennem novellen, der ender som et eksistentielt drama.

Den første novelle i ’Vennskapets pris’ er blandt de bedste i den nye bog. De er alle under 10 sider lange, nogle er kun på halvanden side. De udvikler forskellige scener, hvor en ensom, hovedperson støder hovedet mod fællesskabet og slår sig, når han eller hun prøver at stikke hovedet ind blandt de andre mennesker.

Ikke fordi de gerne vil, men fordi de alligevel ikke kan få sig selv til ikke at gøre det. De bedste historier i bogen er fremragende, de fleste andre er bare gode, mens et par virker ufærdige og uvæsentlige.

Askildsen fortæller konkret uden metaforer og symboler. Men hans fortællinger bliver skåret så hårdt ind til sagen selv, at fænomener som farens blindhed bliver til symboler. Hvis den traditionelle litterære vej går fra symbol til det konkrete, går Askildsen den anden vej fra det konkrete til symboler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det peger igen på det forhold, at der altid er noget i menneskenes bevidsthed, som rækker ud over de enkelte situationer og ikke passer ind. Hans fortællere stikker af på værtshus for at drikke store øl alene, eller de går på toilettet og skyller deres hænder i koldt vand for bare at give plads til det, der ikke passer ind i samværet med andre mennesker. Det er en uventet luksus, at Kjell Askildsen har skrevet endnu en lille bog.

Som ved et tilfælde udgiver Gyldendal også nu på dansk det udvalg af Kjell Askildsens noveller gennem hele forfatterskabet, som forfatteren selv har sammensat. Det er et fantastisk værk, kort og brutalt og ubehageligt smukt, som danskere læser nu kan gå lige ind i.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden