0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Teater er farligt og fascinerende i bogform

Den danske digter Peter Laugesen har over- og sammensat en række Céline-tekster.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

For det første skal man frem til side to hundrede og fem, før man rigtig får at vide, hvad det er for noget fascistoid og fascinerende tekst, man har høvlet sig igennem. Peter Laugesen siger selv:

»Anarkisten i Fandens hus. Bestilling fra Det Kgl. Teater (Klaus Hoffmeyer), skrevet, dvs. oversat (teksten er ren oversættelse af Céline), på Klarskovgaard i 2001, senere forkortet til teaterbrug, men det er den lange version, Arena udgiver. Hoffmeyers efterfølger, Mikkel Harder Munch something, ville ikke spille det. Før det havde jeg forsøgt at finde en instruktør. Lars von Trier svarede, at han aldrig nogensinde havde læst så lang en tekst som det brev, på halvanden side, hvori jeg opfordrede ham til at gøre det, så det kunne han altså ikke overskue«.

Teater på bog
For det andet er ’Anarkisten i Fandens hus’ altså et teaterstykke, der nu kommer på bog, og det er jo en fælde:

Bøger er fyldt med ord, men Laugesen ønsker sig det modsatte, et teater, som rækker rundt bag ved ordene til et drama i slægt med den franske teatermand Antonin Artaud, der i grusomhedens teater lader tilskuerne »føle på livet«, som det citeres i ét af hele to gode efterord – dette af Erik Exe Christoffersen:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce