At kunne identificere sig med en person i en bog er blevet et kriterium for bedømmelse og parameter for mange læsere (og desværre en del kritikere).
Reflekterende indlevelse borger for litterær kvalitet versus den foragtede og eskapistiske underholdningslitteratur. I virkeligheden i verdenslitteraturens øjne en ret ny psykologisk målestok.
Men for Catherine Ravenscroft, antiheltinden i briten Renée Knights ’Enhver lighed’, der har fået tilsendt en roman skrevet under pseudonym og udgivet på eget forlag, bliver identifikation lig med rædsel og angst.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her