Familieliv. Dan, Chili og Lotus Turèll sammen med internathunden Valetta. Arkivfoto: Jacob Maarbjerg/polfoto

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus

Dan Turèll elskede sin kone, datter og alle aborterne

Dan Turèlls efterladte notesbog giver ny indsigt i digterens arbejdsproces, og genudgivne ’Nytår i Rom’ en prægtig kærlighedserklæring.

Når Dan Turèll var færdig med at skrive en bog, tilintetgjorde han alle notater, kladder, skitser og så videre. De blev revet i bittesmå stykker og forsvandt med renovationen. Så den oprindelige digtversion af ’Vangede billeder’, den, Gyldendal nægtede at udgive, foreligger ikke til brug for en eventuel litteraturhistorisk granskning, ligesom der heller ikke er personlige miscelanata omkring det øvrige, omfattende, forfatterskab.

Derfor er det faktisk lidt en sensation, at forlæggeren og forfatteren Asger Schnack har formået Dan Turèlls enke, Chili Turèll, til at give slip på de notater fra årene 1989 til 1993, som er udsendt med titlen ’California Notes’. For med dette prunkløse hefte, der er en faksimile og derfor står i digterens smukke og sirlige formskrift, kommer vi faktisk ind i poetens hoved og får et glimt af det, man i dag ville kalde for konceptudviklingen og den kreative proces, altså bearbejdelsen af fiktionens og poesiens ferment.

Det er noget af en rodebutik. Materialet spænder fra hastigt nedkradsede ideer, gengivelser af drømme, skitser, små haikuagtige indfald til banale registreringer af ting, der skal gøres. Sine steder føler man sig hensat til den vidunderligt intime og håndskrevne ’Alhambra Blues’ fra 1983, andre steder stedt midt i det morads af forpligtelser og strøtanker, der findes i de genoptrykte kalenderblade fra gennembrudsåret, 1975, i bogen ’Goodbye To All That’ (Bebop, 2002).

Et skarpt glimt er et fragment fra 31. august, datteren Lotus’ 10-års fødselsdag, hvor digteren reflekterer over sin forældrestatus:

»Mit eneste levende barn / bliver 10 år i dag. / Jeg er 43 / så facit er opgjort. Efter tre ægteskaber / er jeg far til ét barn / og fire aborter. // Kom, alle mine aborter, kom. Kom fra alle de / hospitaler hvor I blev efterladt / og pakket ind i / plasticposer«.

Et andet sted reflekteres der over den tilværelsens tomhed, der var omdrejningspunkt for det tidlige forfatterskab frem til ’Karma Cowboy’, mens Dan Turèll lidt længere fremme i forløbet lakonisk under rubrikken ’Family Depression’ bemærker, at »rigtige mænd græder ikke, end ikke i deres personlige dagbøger«.

Selv om der ikke er tale om nogen egentlig tænkt udgivelse, føjer ’California Notes’ sig ganske lydefrit ind i det samlede oeuvre, og ligesom i det øvrige forfatterskab oplever man et menneske, der sanser verden gennem skriften og ser såvel den som den efterfølgende skriftlige repræsentation af den som del af en overordnet samlet tekst. Og man fornemmer behovet for at skrive som værende lige så stærkt som trangen til at trække vejret.

Det er et af dansk litteraturs mest sanselige og følte kærlighedsdigte

Bestandig sættes konkrete nylige indtryk op imod fortidige erfaringer fra bøger og musik. Følgesvendene er såvel jazzmusikkens store ikoner som litteraturens mestre, saxofonen og skriften hænger sammen i den store blues, der er livets melodi. Og som i slutningen af bogen fader helt ud. Til det sidste skrives der. ’California Notes’ ender med en stor håndfuld sider fra den spiralblok, der lå på Dan Turèlls sengebord på Rigshospitalet. Her er blot nedfældet tidspunkter og navne på besøgende. Selv døende var skriften et afgørende og nødvendigt styringsredskab for manden, der skabte sig selv som litterær figur i sit eget billede.

Rejsen til San Francisco blev foretaget i selskab med datteren, Lotus, og hustruen, Chili Turèll. Og første gang digteren var ude at rejse med sin donna, sørgede han også for at dokumentere det på skrift. Det skete i langdigtet ’Nytår i Rom’, som for nogen tid siden udkom i nykorrigeret og genillustreret version. Førsteudgaven havde grafiske arbejder af Leif Lage, mens andenudgaven er pyntet med fine billeder af digteren og donnaen, skabt af Seppo Mattinen.

Det er et af dansk litteraturs mest sanselige og følte kærlighedsdigte. Man fornemmer, at det efter romancen i Den Evige Stad er magtpåliggende for den hovedkulds kærlighedsfordrukne Dan Turèll at erklære sin udødelige kærlighed på skrift. Og det sker med fynd og klem.

Der er tre sansende instanser på spil i teksten. Først er der et vi, som har oplevet og efterfølgende registreret en række ting. Denne tosomhed har beset Rom, og dette formidles i karakteristisk Dan Turèll-stil med rækker af opremsninger og iagttagelser bundet sammen af konjunktionen og, ganske som i ’Vangede billeder’, der kom året før.

Som læser får man adgang til en amourøs reportage om parrets færden, også de mere intime detaljer indvis man i. Teksten indeholder imidlertid også et jeg, der taler til et dig. Heri udtrykkes den overordnede pointe: at Rom sådan set er helt okay med ongoing Fellini-film på gaderne og turistseværdigheder med mere, men det er hende, der er den væsentligste attraktion: »Og alligevel, lige meget, hvad vi har sét, har jeg først og fremmest set dig«, som det hedder. »Fordi jeg er mere fascineret af dig end af Rom. Endelig er der også kvinden, som sine steder får lov til at give sit besyv med i form af spredte refererede udsagn og sansninger. Hun levnes ikke meget spillerum som selvstændigt udsigende individ.

Den udkårne er imidlertid uhyre til stede i både kød og blod, og så er hun sandelig også en del af hele teksten. For der er intet uden for teksten hos Dan Turèll. Alting er tegn, så selv kærlighedsakten mellem de to elskende er en semiotisk handling: »Så smukke tegn ... Som dine øjne, Bella Donna. Dine øjne, dine skuldre, dine bryster Bella Donna. Så smukke tegn gennem tid og rum«, hedder det hen mod slutningen.

Den trykte udgave af teksten finder sin foreløbige slutning 6. januar 1976, da flyet sender turtelduerne tilbage til København og en dylansk new morning. ’It’s a new morning with you’, hedder det. Men samværet mellem de to varede ved indtil digterens død i 1993. Det fik andre skriftlige udtryk: i kriminalromanerne, hvor hustruen optrådte under navnet Gitte Bristol. Og rundtomkring i digte og klummer. Men intetsteds så henført, hengivent og sprudlende formfuldendt som her.

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?