0

Mammutværk: Islandsk forfatters samlede værker er islandsk magi i reolmetermål

Der er regnbuer i novembermørket og drømme på jorden, når islandske Einar Már Gudmundssons samlede værker nu udgives på dansk i ét hug.

46 CM. Einar Már Gudmundssons smalede værker fylder knap en halv meter. Arkivfoto: Mads Nissen

Det må da være et århundrede siden, at det sidst er sket: at en forfatter fra et andet nordisk land får sine samlede værker udgivet på dansk i ét hug. Vi må til navne som Strindberg, Ibsen, Bjørnson, Hamsun for at finde en lignende begivenhed. Selv nobelpristager Halldór Laxness fik nok alle sine værker ud på dansk i flere omgange, men dog drypvis bind for bind. Ikke samlet, som denne halve reolmeter (49 cm) med 12 romaner, 3 digtsamlinger (oprindelig 5), 2 novellesamlinger og 3 bind essays af Einar Már Gudmundsson (f. 1953), vel den moderne islænding, der har taget mest landnam hos danske læsere.

To bind er nye på dansk – eller halvandet: Novellesamlingen ’På sporet af den zoologiske have’ (244 s.) udkom oprindelig 1988, men nu første gang på dansk. Og nyudgaven af ’Frankensteins kup’ rummer alle digte fra Gudmundssons første tre samlinger, ikke kun et udvalg som i 1981-udgaven. Hør lige ’Menneskelige relationer’, 1980-debutsamlingens sidste linjer: »giv mig en sjus / men gør dig ikke ulejlighed med / at fortælle mig din livshistorie«.

Siden da har han selv skænket begge dele med højt skum. Også i de ’ny’ noveller, der er særlig velanbragte i samleværket, eftersom en af dem (’Da skæbnevindene blæste’) ligner et tillæg til Reykjavik-trilogien, en anden (’Østen er rød’) et satirisk forstudie til romanen ’Røde dage’ om ungdomsårenes marxistiske vækkelse, og en tredje (’Mørkets regnbuer’) et formfuldendt fraklip fra ’Universets engle’, osv.