0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vest for paradis

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er lige så sveden springer og tindingerne banker af solidariske fantomtømmermænd. Ubehaget stritter grimt fra de 181 sider og lugten af lorteliv hænger ved et stykke tid efter, at man har taget afsked med Mikkel Wallentins korrumperede grønskolling fra Århus Vest.

Wallentins velkomponerede debutroman 'En ræv bag øret' indledes med det symbolladede lille 'nå' og hovedpersonen svinger symptomatisk mellem at kalde sig Mik eller Kim. (Besnærende tæt på forfatterens eget rævenavn!)

Alligevel er det ikke nå-generationen, der her er på spil men, hvad man lidt frækt kunne kalde efternølerne til de idéforladte og identitetsforvirrede store årgange.

Livet er ikke blevet sjovere, og meningen er ikke lige pludselig dukket op herude i Århus Vest, hvor denne altså noget yngre mand cykler rundt om rensningsanlæg, betonblokke, Bilka-paladser og benzinstationer, når han da ikke lige er i færd med at studere sin egen afføring.

»Det var udmærket«, lyder fortællerens reflekskommentar igen og igen til den trøstesløse virkelighed, han som bedøvet - eller evigt bedugget - hjuler rundt i.

Kun bryster og bagdele, smagen af fransk hotdog eller lyden af ølkapsler, der knappes af, synes at stimulere hans sløvede sanseapparat, mens horrible avisoverskrifter og vold i hjemmet rager ham en bønne.

Dog bliver billedet af en kvinde i en vejkant og et nattebesøg på en politistation ved med at rode rundt i hans baghoved. Noget trykker, nogle »hvem-hvad-hvor- og hvorfor-spørgsmål«, som han kalder det, maser sig på.

Og i søvne rykker både Shakespeare, Beckett, H. C. Andersen og - lidt for mange - andre store digtere rundt på hans liv; hvad vil de ham, hvad vil livet ham?

Mik - eller Kim - glor på sin egen nylagte lort som en spåkone i en håndfuld kaffegrums. Men den er, hvad den er, svaret hænger som stanken i rummet


Dette ungdomsportræt er tankevækkende men ikke særlig opmuntrende læsning. Navnlig ikke når man tænker på den hedengangne fækalieforfatter, den østrigske dramatiker Werner Schwab, der litterært set sked og bogstavelig talt drak sig selv ihjel!

Nu er Mikkel Wallentin sikkert bekendt med og advaret mod Schwabs skæbne, al den stund han læser dramaturgi og semiotik ved Århus Universitet.

Et studie der måske også har udviklet Wallentins fine evne til at plante et tegn og følge det omhyggeligt men underfundigt på vej.

For en 'En ræv bag øret' er dels en barsk analyse af ølkulturens laveste fællesnævner i Århus Vest. Fra det nedslidte parketgulvs nullermænd til værtindens smældfede hængepatter og beskrivelsen af blotteren med det slatne lem, tager Wallentin med underholdende kynisme et miljø og en personkreds med bukserne nede.

Men 'En ræv bag øret' er også en uhyggelig sjælegyser om at cykle rundt ved siden af sig selv. Det er ikke så lidt for en debutant.