0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den erotiske crooner

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Oppe på Island har de digtere, som vi andre har folkeskolelærere. De lever bogstaveligt talt tæt på fortællingens urdyb, når tågen vælder frem over det vulkanske land, hestene går lyslevende rundt, og solen bliver oppe. De har endnu ikke sluppet taget i gamle eventyr eller oprindelig skabelsesmytologi.

'Dine øjne så mig' er en superlitterær bog, der kan sine genrer på fingrene - hurtigt og let - men især er den en roman for den liderligt bævende sjæl, sådan som den altid har regeret i folkedybet.

Ingen laster er Sjón fremmed: Voyeurisme er en god ting ligesom ekshibitionisme, og en snert af skatologi - besættelse af latrinære udtryk - er heller ikke af vejen. Sjón skriver, så lasterne snart står på nakken af hinanden for at blive sluppet løs.

Romanen er skrevet med knivskarpe sving, som sikkert godt kan kaste hr. og fru Danmark af i svingene, men hvis man holder ved, er der mindst fem-seks aldeles virtuose episoder, når englen Gabriel for eksempel crooner i det høje, eller dejen skal æltes og formes på det lille pensionat.

Romanen foregår i Tyskland under Anden Verdenskrig i den lille tyske by Kükenstadt. Der har vi pensionatet Gasthof Vrieslander, tidligere bordel. Faktisk fandtes der engang et såkaldt præstekammer, hvor også byens øvrighed kunne få sine lyster tilfredsstillet. Og til gavn for byens sladder var præstekammeret forsynet med hemmeligt kighul, så folk kunne holde sig orienteret.

Det er i dette rum, tjenestepigen Marie-Sophie får til opgave at passe på staklen, flygtningen, skroget, som siden viser sig at være ... (ja, det bliver ikke afsløret her).


Romanen foregår i et vellystigt univers af overvågning, hvor engle kan kigge ind i folks drømme, og folk kan glo ind i naboens liv. Og vi mistænker hinanden for alt, ikke mindst et godt og frodigt sexliv. Marie-Sophie skal passe på staklen, der ikke er meget andet end »et småtosset skelet«, der har trukket lidt skind over sig for et syns skyld.

Marie-Sophie går til opgaven med omhu og vasker den snavsede mand. Hun vasker det hele, også kønsdelene, der bliver sæbet fint ind. I det hele taget er smykket mellem benene en højt værdsat skat. Romanen er ret hæmningsløs med at guide læserens fantasi.

Samtidig med at Sjón har trukket det helt tunge gods frem, for bogen handler også om Hitler og grusomhed og Anden Verdenskrig. Krigen findes bagved som et tyndt vigtigt spor, mens grusomheden fører direkte ind i hjertet af historien. For også Marie-Sophie skal opleve et overgreb, mens flygtningen hele tiden har været tæt på grusomheden.

Både Marie-Sophie og flygtningen undergår en transformation. Det er meget, meget bevægende og kontant tilfredsstillende. Det er også vittigt og det rene trolderi. Mange nyfigne blikke kan til sidst avle et klasseblik. Og en trang til at granske den inderste og bedst begravede hemmelighed, skabelsens øjeblik.

Sjón minder lidt om Lars von Trier, selv om der er mere tryk på drifterne hos Sjón, så er eventyret og hangen til såvel det gode som det onde fælles hos de to kunstnere.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce