0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Navnet er Israel. Eller Jack.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er langt mellem de virkeligt originale bøger. Bøger, der er vellykket anderledes og ikke fortænkte. Netop i denne eksklusive og prisværdige kategori falder Jeremy Gavrons mærkværdige og charmerende slægtskrønike 'The Book of Israel'.

Som titlen antyder, er det jøder, det drejer sig om, men tror man, at det gælder staten Israel, tager man fejl. Titlen refererer til et fornavn, der bliver båret af tre generationer af familien Dunsky gennem de knap halvanden hundrede år historien strækker sig over.

Og det er mildt sagt en periode, hvor Dunskyerne - og jøderne mere generelt - gennemlever en forandring, som det har været få forundt.

Bogen begynder i et næsten uendeligt fjernt og fattigt Litauen, hvor den første Israel Dunsky på dødslejet giver navnet videre til sit nyfødte barnebarn.

Det er en hård tid, hvor nygifte fruer sover med svigermor på spisebordet hver nat undtagen fredag, hvor der sættes gardin op og ægtemanden kommer på besøg. Og det er en tid, hvor jødernes vilkår ikke er de bedste. Diskrimination og pogromer er dagens orden, og bare at tjene til føden er langtfra givet.

Så man kan ikke bebrejde den unge Israel, at han skynder sig at komme videre, så snart mulighed byder sig, hvad den gør, da hans onkels engelske menighed i 1895 leder efter en rabbiner. Det bringer Israel til Storbritannien, men ikke til synagogen.

For knap er han ankommet, før han dropper det religiøse kald. I stedet drager han til Leeds' jødiske ghetto, bliver glødende zionist og tager videre til Sydafrika for at skabe sig en formue.


Derfra forgrener historien sig. Noget af slægten bliver i Sydafrika, andre tager til England, atter andre videre til staten Israel. Og det er ikke kun geografisk, at vejene deles.

Også på den religiøse front går det i forskellige retninger. Nogle forbliver troende, andre bliver fuldkommen assimileret, blandt andre den sidste Israel Dunsky, der tager navneforandring til Jack Dunn og bliver en succesfuld manufakturproducent, med en tilværelse så langt fra jødedommens regler, at hans datter i 2001 bekymrer sig om at blive sagsøgt, hvis hun lader en eventuel søn omskære.

Netop mangfoldigheden er på mange måder Gavrons pointe; gennem en enkelt familie at give glimtvise indblik i de myriader af forskellige former, jøders liv har taget op gennem det 20. århundrede.

Og derigennem også at beskrive hele det jødiske folks historie i perioden, med konstante henvisninger til centrale begivenheder. Nogle gange med megen brug af plads, andre gange blot fint antydet som for eksempel med holocaust, der blot illustreres med en blank side fra en tante, der blev boende i Riga. Enkelt og stadig isnende.

Et ambitiøst projekt, men et som lykkes på grund af den elegante måde , historien fortælles på. Bogen er nemlig opbygget som en slags moderne jødisk bibel, med kapitelnavne som 'Genesis', 'Samuel', 'Song of Songs' og så videre.

Og i hvert enkelt kapitel ses og fortælles historien gennem nye øjne, i hustuers breve, antijødiske avisartikler eller referater fra møderne i Pretorias zionistiske forening. Hver gang med en ny stemme og en ny vinkel. De eneste, man stort set aldrig hører direkte fra, er de tre hovedpersoner, Israel Dunsky I, II og III, der alene tegnes gennem andres øjne.

Det er frækt gjort, og at det hele går op i en højere enhed, og at de ekstremt mange forskellige fortællere ikke virker forvirrende, men derimod interessante og forfriskende er et bevis for Gavrons talent.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce