0

En familie gennem et århundrede

Historierne findes, de findes i en kuffert: »Jeg kunne have ladet kufferten stå, men jeg tog den med hjem. Da jeg åbnede kufferten, blev jeg våd om fødderne. Floden væltede ud af den«, sådan lyder den forbløffende åbning i 'Understrømme', hvor vandet i kufferten og historierne snart samler sig, det pulserer, strømmer og bliver til floden: »Man kan lade kufferten stå, eller man kan lukke den op og blive våd om fødderne. Historierne i kufferten er ligeglade. De ligger alligevel og skvulper, som de har lyst«.

Hanne Richardt Becks familieroman har både en snert af farce, af veloplagt fabuleren, når menneskers små dårskaber kan blive til store katastrofer. Indimellem er der frapperende billeder af himmel og natur, som åbner dybe gab i historien eller giver kig ned til floden. Samtidig er romanen drøjt fortalt, næsten drøvtyggeragtig til at begynde med, før den opbygger et sejt træk, som river med.

Romanens familie, der er hentet ud af det netop overståede 20. århundrede, aser, maser og regerer for at få deres liv til at hænge sammen. Hanne Richardt Beck bider århundredet over i fire dele, når hun følger fem familiemedlemmer og hvordan de især ligger til i forhold til historierne.

Først er der skrædderen Martin Ørum og hans unge kone i 1905. Han er den venlige, den optimistiske type, mens hun kan gennemskue ham meget bedre, end han selv kan, da han bliver idealist og går ind for andelsbevægelsens ide.

Andelsbevægelsen er en meget fremmelig ting på den tid og i den by: »Var hun forelsket i ham? Han var forelsket i hende. Det er han stadig«. Romanen fanger den mærkelige spænding, der består mellem den fremsynede Martin og hans kone, deres skænderier.

Siden følger historien om deres synske datter Cecilie og hendes selvsikkerhed. Og der er Cecilies søn Oluf, som engang blev tabt på gulvet, da han var spæd. Måske var det den ene, der tabte Oluf, måske den anden, hvem ved. I hvert fald fik Oluf en forfærdelig hovedpine, der aldrig er gået over. En så stor hovedpine kan godt ende med at blive en hel families. Oluf trækker sit spor af imponerende ulykker efter sig.

Til sidst er der Olufs to døtre, Thea og Katrine. Den ældste, Thea, er misundelig på den yngste, for de har slet ikke fået det samme, heller ikke den samme mor har de. Thea har fået en karriere, hun overvejer at blive chefjordemoder, mens Katrine har et levende forhold til menneskene til stor ærgrelse for søsteren. Katrine har både en datter og kæreste.

Nutidshistorien er sikkert den mest velfortalte og lavet som en ubesværet montage mellem de to kvinders liv. Slutningen er uforudsigelig og vender et kort øjeblik strømmene i romanen.

Herhjemme har Anne Marie Løn tidligere udsendt 'Prinsesserne', hvor hun også tog et helt århundrede under behandling i portrættet af to utraditionelle søstre. Det utraditionelle hos Beck banker sig ind i den originale komposition. Det forbløffende billedsprog, der indimellem skaber dybe kig ned til en prangende, fortællende flod, man ikke er forvænt med i danske romaner. Overskuddet i Hanne Richardt Becks bog er nok hendes største fortjeneste.