0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mord i Hollywood

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Brian Cole er en rigtig strømlinet og smart strømer i Sydcalifornien, hvor alle, der er noget, i hvert fald enten er smukke, rige eller berømte og helst alle tre ting på en gang og i samme krop.

Men Cole har også en hemmelighed, som hedder mafiaen, som sådan set og meget skjult har sponsoreret hans karriere i Los Angeles' politikorps. Så bliver han kaldt ud til en sag, hvor en ældre og berømt filmskuespiller er blevet myrdet.

Og dette er langtfra det eneste mord i denne meget spegede sag mellem stjerner og skurke i hele verdens filmby. Her er igen cigaretter, whisky og nøgne kvinder i en stærk cocktail af drømme fra gamle gangsterfilm krydret med kulørt kynisme og seksuelle knaldperler.

Ole Bornemanns tredje krimi er rejst fra Sydfrankrig til Sydcalifornien stort set uden at skifte sin sikre stil for hidsige dialoger og skummende action fra fad.

Vi er i en drønhård drengerøvsverden, hvor kvinder er villige og barmfagre, og mænd er stovte og storskrydende. Sex er, hvor du finder det, og drinks kommer i stænger, bare du stiller dig op ved den rigtige bar. Okay, og Bornemann er igen god til intrigant fart og tempo, til ufortyndet pulp fiction.


Men han er altså ikke på hjemmebane, og da plottet fører Cole til Cannes på et fransk visit for at møde en anden strisser fra Bornemanns anden bog, den halvdanske Tom Borg, mærker man faktisk, hvor (og) for meget han er på udebane.

Pænt kan man sige, at når bogen er bedst i sin hårdkogte menu, er vi i nærheden af noget, vi kan kalde for James Ellroy ultralight, altså en god og grusom tæft for tørre tæsk og rygende revolvere.

Men at vi mestendels er langt væk fra det korrupte Frankrig fornægter sig ikke. Vi mangler det autentiske miljø, og historien præges også af faktiske fejl, som gnaver i en gammel krimirotte. Enhver amerikansk cop ved godt, at CIA ikke officielt opererer inden for USA's grænser, at hverken dette kompagni eller konkurrenten FBI bruger militære grader for deres agenter i marken. Fluekneppende småting ganske vist, og der er andre, men reelt også symptomer på, at vor solide mand i det sydfranske nok skal blive hjemme i sit andet fædreland.

Talentet mangler stadigvæk ikke noget, men det scorer flest og bedst mål på hjemmebane.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu