0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klaustrofobisk thriller

'Blodets bånd' af Julie Parsons er ikke rar læsning, men en pokkers god bog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

'Blodets bånd' er en thriller, der inddrager læseren i en snærende klaustrofobi i fængslet med Rachel Beckett, der er idømt livsvarigt fængsel for mordet på ægtemanden Martin. Og klaustrofobien følger med, da hun efter at have tilstået mordet, som hun ikke har begået, prøveløslades betinget og under skarp overvågning.

Klaustrofobien er også til at skære i, mens hun forbereder den perfekte plan om hævn. Hun har mistet alt, også datteren Amy, og vil generobre livet gennem hævn på den virkelige morder, Martins bror Daniel. Dramaet, der førte til mordet, som vi gradvist får beskrevet i pinefulde detaljer, tog sin begyndelse, da Martin opdagede, at Daniel er Amys far.

Rachel belæres om betingelserne for prøveløsladelsen: »Punkt et. Du må ikke have noget at gøre med nogen du kendte i fængslet. Forstået? Punkt to. Du må ikke gøre noget forsøg på at komme i forbindelse med nogen der på en eller anden måde havde noget at gøre med offeret for din forbrydelse. Forstået? Punkt tre. Du skal holde dig inden for lovens rammer. Hvis du ikke overholder disse betingelser, vi du omgående blive sendt i fængsel igen. Forstået? Og punkt fire. Du skal respektere din datters ønsker. Du må ikke tage kontakt med hende uden først at have aftalt det med hende. Er det forstået?«.


I praksis overtræder hun alle forbud og restriktioner, pinagtigt ydmygende for hende, da hun opsøger datteren. Hun afprøver også metoder, som hun har lært af andre indsatte, til at rulle mænd og komme godt fra det.

»Hun havde ikke set en nøgen mand siden Martin døde. Da han trillede om imod hende, så hun det sted hvor geværskuddet havde flænset Martin op. Hun huskede blodets farve mens hjertet pumpede det ud af ham. Nu så hun pulsen ved halsens begyndelse stige og falde. Hun rakte hånden ud og rørte ved den. Der skulle ikke så meget til for at tage et menneskes liv. De havde talt om det derinde. Hvordan man kan gøre det. Hurtigst, renest, pænest. (...) og hun havde lyttet og lært og gemt sin viden til senere«.

Hun tager mandens kreditkort og penge og kaster det hele i floden. Hun har ikke brug for rovet, kun for at vide at hun kan tage det og slippe godt fra det.

Man følger en totalt forandret kvinde og frygter, at den uskyldigt morddømte ender med at blive morder. Hendes måde at dræbe på skal vise sig en del mere raffineret, men også et farvel til generobring af det tidligere liv og Amy.


Forfatteren Julie Parsons er født i New Zealand, hvorfra hun som 12-årig flyttede med moderen til Irland, efter at hendes far var forsvundet sporløst. Det er aldrig afsløret, hvad der skete med faderen, og Parsons ser selv baggrunden for sin søgen efter komplicerede årsagssammenhænge i det mysterium. På dansk foreligger også hendes 'Mary, Mary' og 'Morgengaven'. 'Blodets bånd' skuffer ikke begejstrede læsere af disse to tidligere thrillere fra hendes hånd.

Der er mange sidehistorier i bogen: om Martins tidligere kolleger i politiet og om tilsynsføreren, mennesker, som er fanget i ulykkelige situationer, som regel uforskyldt. Brik for brik afsløres nye ting om personerne og deres sammenfiltrede skæbner. De psykologiske, detaljerede beskrivelser af persongalleriet er dyster granskning af menneskets egoisme og svigefuldhed. Ofte har man lyst til at frabede sig flere detaljer.

Rachel skygger Daniels kone og børn og bliver ven med dem, mens Daniel skygger Rachel, og man bliver stadig mere usikker på, hvem der vil gå længst. Hvor langt spillet drives, skal selvfølgelig ikke afsløres her.

Bogen kan stærkt anbefales, dog ikke hvis det kun er spænding, man vil have ud af en thriller. Det er ikke behagelig læsning, men det er en pokkers god bog.