Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jacob Ehrbahn(Arkiv)
Foto: Jacob Ehrbahn(Arkiv)

Malerisk. Julia Butschkow har skrevet to romaner og en novellesamling. Men også mundtligt fungerer hun som formidler, for eksempel som her på Statens Museum for Kunst, hvor hun står foran det store maleri af franskmanden Jean-Francois de Troy, som hun med en kort fortælling har givet nyt liv.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


Bevidsthedsåbnende roman skildrer tabet af livsenergi

Julia Butschkows nye roman føles båret af nødvendighed og erfaring.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Julia Butschkow udgav i 2009 romanen 'Apropos Opa', som byggede på historien om hendes egen tyske farfar, der var topnazist og medansvarlig for jødeudryddelsen.

LÆS ANMELDELSE

Lidt af en kraftpræstation. Men der var et 'aber dabei' for forfatteren, en pris at betale for at synke ned i slægtshistorien.

Så det hedder hendes nye roman, 'Aber dabei'.
For lidt og for meget

Den skildrer blandt andre skæbner en kvindelig forfatter, der er indlagt på lukket psykiatrisk afdeling, fordi hendes arbejde med en bog om hendes nazistiske farfar har sendt hende til tælling med angst og spisevægring, i noget, der ligner en fuldkommen identifikation med de radmagre jødiske offerkroppe, der i søvnløshedens døgndrift har lyst mod hende fra computerskærmen.

De andre skæbner er to andre indlagte, den stærkt maniske Ivan og den lettere depressive Maria, samt psykiateren Jens Martin og hans hustru, Ingrid.

Alle på nær psykiateren er på skift førstepersonsfortællere i beretningerne om deres kamp med livsenergien (og suppleres i slutningen af endnu en jegfortæller, der supplerer beretningen om Ivan). Kvinderne har på hver sin måde for lidt livsenergi. Den evigt liderlige, alt seksualiserende Ivan har for meget.

LÆS OGSÅ

Butschkows sprog er på én gang stilfærdigt og voldsomt. På en måde, så voldsomheden runger med, når de dæmpede personer fortæller, og stilfærdigheden runger med som en lytten, når den manisk aggressive fortæller.

De depressive kvindestemmer og den maniske mandestemme har langt hen ad vejen samme tone og rytme, og det giver læseren en følelse af at være på samme sted i personerne, i en lyttende, usentimental indlevelse, hvad enten vi lytter til den bedragne hjemmegående hustru, der føler sig som et møbel for sin mand, eller den desperate advokat, der overdøver sin smerte med sprut og aggressiv liderlighed.
Tæt på forfatterens egen historie

Det er en roman, der går tæt på Butschkows egen historie, endog hendes forhold til en let genkendelig dansk forfatter, der har erklæret sig selv død og foretager en farlig rejse til Irak.

Det er ikke kun kz-fangerne, men også sin radmagre kæreste, den anorektiske kvinde gennem spisevægringen identificerer sig med: »Vi elsker som to oldinge, to knoglede kroppe mod hinanden«. Men det er også en roman, der gør forfatterindens alter ego til ét blandt andre jeger, der alle kæmper med at holde balancen mellem livsenergi og dødsdrift.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden