0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

4 hjerter: Sanselig og smuk udviklingsroman fra dengang, kvinden skulle kende sin plads

Finske Selja Ahava væver med silkepen en stor historie om kvindefrigørelse, evolution og sommerfuglelarver.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Liisa Alvonen
Foto: Liisa Alvonen

Hovedpersonen Marias passion for insekter - og især sommerfuglelarver - er altopslugende. Og ligesom insekterne udvikler hun sig selv bogen igennem.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At spekulere over livets opstandelse i en bredere forstand tilkom manden«, fortæller hovedpersonen Maria i romanen ’Kvinden der elskede insekter’. Maria er gift med Johann, de lever i først Frankfurt, siden Nürnberg, i sidste halvdel af det 17. århundrede, og Johann har mere end svært ved at acceptere sin hustrus interesse for insekter og hendes evne til at tegne dem. Maria sælger sågar sine tegninger og taler om at udgive en ormebog. Det passer sig ikke for en kvinde at udgive i eget navn, mumler Johann surt.

Finske Selja Ahavas (f. 1974) fjerde roman, ’Kvinden der elskede insekter’, er en forunderlig og ambitiøs størrelse. Med en stor spændt bue og omhyggeligt sammenvævede temaer følger man gennem 370 år den samme jeg-fortællende hovedperson Maria i alle faser af kvindelivet, fra fødsel til død. De 370 år foregår i særligt tre perioder.

Historien begynder i Frankfurt i slutningen af renæssancen, her dominerer tro og overtro, kvinden skal kende sin plads, og gør hun ikke det, risikerer hun anklager for hekseri. Næste nedslag er Japan omkring år 1900, det er industrialiseringens tid, dampmaskiner, fornuft og Darwins evolutionslære sætter nye dagsordner, og Maria begynder at tvivle på eksistensen af en gud. Sluttelig ældes Maria i nutidens Berlin med tv, fitnessklubber og firehjulstrækkere.

Lyder det sært? Det er det ikke. Med forunderlig silkepen spinder forfatteren Marias livsfortælling, så de mange år på tværs af tider og geografi fremstår som en naturlighed. Der er ingen overnaturlige forklaringer, blot et tilsyneladende almindeligt levet kvindeliv.

Helt almindelig er Maria dog ikke. Hendes passion for insekter – og særligt sommerfuglelarven – er altopslugende. Fra barnsben af gemmer hun alskens biller, larver, pupper, natsværmere, edderkopper, fluer og deslige i æsker og glas. Hun studerer krybene indgående, tegner dem talentfuldt og foretager videnskabelige noter af sine observationer. Det støder hendes religiøse, patriarkalske renæssanceomgivelser, og Maria føler sig tiltagende undertrykt og tager kampen op. Hvordan sætter man sig selv fri som kvinde, er hendes store spørgsmål.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce