0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Myten og Marlboro-manden

»Jeg vil ikke være forfatter, jeg vil være rockstjerne«, sagde Sam Shepard som 28-årig. To år senere skrev han sit 30. skuespil. Siden er lige så mange kommet til, plus en håndfuld bøger, filmmanuskripter og roller i et halvt hundrede film. Vi har mødt den 62-årige legende, som er gift med Jessica Lange, og som tæller folk som Patti Smith og Bob Dylan blandt sine venner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

MYTER. Cowboymytologien er en del af vores forestillingsverden i Amerika. Vores forsvundne fortid, som vi er blevet fodret med siden vores barndom«, siger Sam Shepard. Foto: Thomas Sjørup

Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Cigaretten er skiftet ud med en elegant cigar, og han bærer ikke cowboyhat.

Men ellers må Sam Shepard være det nærmeste, man kommer The Marlboro Man i levende live.

Personificeringen af den moderne amerikanske arketype med lige dele primitiv cowboy, sex, drugs and rock'n'roll.

Sort læderjakke over den mørkeblå T-shirt, sorte solbriller og sorte jeans.

Og cowboystøvler med mønster, selv om temperaturen er ved at snige sig op på de 30 grader her i haven til Hotel Residial i Cannes, hvor han og Wim Wenders' film 'Don't Come Knocking' har verdenspremiere samme aften i det store festivalpalæ. Med rød løber og hele svineriet.

»Den slags gider jeg ikke rigtigt. Men jeg har lovet Wim (Wenders) ikke at stikke af«, siger den 62-årige Sam Shepard med et stort grin over referencen til den film, som han er i Cannes for at repræsentere.

'Don't Come Knocking', som han selv har skrevet manuskriptet til og hvor han også har hovedrollen som den aldrende skuespiller Howard Spence, der midt under optagelserne til en cowboyfilm pludselig stikker af.

Fordi han bare har fået nok af filmens forlorne verden og derfor beslutter sig for at opsøge sin gamle mor, sin tidligere kæreste og det barn, som de vist nok fik sammen.

Cowboy-mytologien
Hvad er det, der fascinerer dig så meget ved cowboy-mytologien, at du hele tiden vender tilbage til den i dine skuespil, i dine film og i dine bøger? spørger vi den nu 62-årige Sam Shepard, efter at han har filosoferet lidt over cowboyen som henholdsvis erhverv og mytologi.

»Cowboy-mytologien er en del af vores forestillingsverden i Amerika. Den er vores forsvundne fortid. I hvert fald den filmiske fortid. Vi er blevet fodret med den mytologi lige siden vores barndom. Det er meget klassisk«, siger Sam Shepard og fortsætter:

»Det har også noget med moral at gøre. Jeg kan huske i 1950'erne, da tv for alvor kom frem, at alt på tv havde noget med western at gøre«.

»Det ledte tilbage til noget - en tid, som alle kunne være enige om var okay. De gode mod de onde. Det var ikke så indviklet. Samtidig var det en let måde at underholde på. Det har også noget med lov og orden at gøre«.

Bob Dylan
Sam Shepard blev født som Samuel Shepard Rogers III i Fort Sheridan, Illinois, 5. november 1943. Faderen var i luftvåbnet, og derfor rejste familien rundt på diverse flybaser mens Samuel var dreng, indtil man endelig slog sig ned i Californien.

Akkurat som Robert Zimmerman skiftede navn til Bob Dylan da han som helt ung tog til New York, blev Samuel Shepard Rogers III til Sam Shepard i bussen på vej til New York som 19-årig. Og netop de to skulle senere krydse hinandens veje flere gange.

I efteråret 1975 inviterede Dylan således Sam Shepard med på sin Rolling Thunder Revue - den legendariske koncertturne som bl.a. også omfattede Joni Mitchell og Joan Baez samt beat-poeterne Allen Ginsberg og William Burroughs.

»Ud over at spille trommer skulle jeg skrive scener og dialog til en film, som Dylan ville lave om turen. Den film blev aldrig til noget«.

»Men jeg kunne da bruge en del af det materiale, som jeg havde samlet sammen, da jeg skrev manuskriptet til Dylans film 'Renaldo og Clara' et par år senere (1978)«, fortæller Sam Shepard, som også i 1987 udgav bogen 'The Rolling Thunder Logbook', hvoraf det fremgår, at Shepard er meget fascineret af Bob Dylan.

Allerede året før, i 1986, skrev han sangen 'Brownsville Girl' sammen med Bob Dylan, som udkom på dennes album 'Knocked Out Loaded' samme år. Den 11 minutter lange sang anses stadig af mange som et lyspunkt i Dylans kreativt knap så fremragende periode fra slutningen af 1970'erne til begyndelsen af 90erne.

»Jo, vi var vist nok heldige med den sang. Vi taler også stadig om den, når Dylan og jeg mødes i ny og næ. Det sker heldigvis stadig. Jeg respekterer Bob meget«, siger Sam Shepard.

Patti Smith
I New York tjente den unge Shepard til dagen og vejen som tjener på værtshuset The