ÅRETS FARVE. Ifølge farveproducenten Pantone er den rødbrune marsala 'årets farve'. Den danske designvirksomhed Broste har taget farven til sig. Her med et sengetæppe til 3.530 kroner.
Foto: PR

ÅRETS FARVE. Ifølge farveproducenten Pantone er den rødbrune marsala 'årets farve'. Den danske designvirksomhed Broste har taget farven til sig. Her med et sengetæppe til 3.530 kroner.

Design

De bestemmer farverne i dit hjem

Ikke kun vores egen gode smag afgør, om vi pludselig får lyst til at købe puder, lysestager og slumretæpper i nye farver.

Design

I år er der blåt overalt, når man åbner et boligmagasin eller træder ind i en interiørforretning. For 20 år siden var der en overgang, hvor det hele var orange. Og ind imellem det orange og det blå har utallige andre farver på skift taget over.

Hvor kom lige præcis de farver fra? Hvem har forudset og bestemt, at de fleste netop nu forelsker sig i blå og ikke lilla pyntepuder og keramikvaser?

Et af de firmaer, der tilbage i januar 2014 udvalgte blå som dette års farve, er PPG Industries, som laver overfladematerialer til alt fra fly til folks soveværelsesvægge.

PPG ejer det danske farvefirma Dyrup, og derfor har Dyrups Retail Marketing Coordinator og farveekspert Annette Høj Vraa deltaget i PPG’s jagt på årets farve.

Det foregår ved, at virksomhedens europæiske afdeling mødes og taler om de trends, folk har iagttaget inden for eksempelvis mode, arkitektur og madvarer i de forskellige lande. Efterfølgende rejser Annette Høj Vraa sammen med to europæiske kolleger til USA og præsenterer de trends, som sammenfatter de europæiske lande.

Farvetrends afspejler tidsånden

I USA samles omkring 30 mennesker fra PPG-afdelinger placeret alle mulige steder i verden, fremlægger for hinanden og fagnørder sig frem til det næste års farvepaletter – og vælger årets farve.

Ud over mere håndgribelige tegn på nye tendenser, som udstillinger, arkitektur eller madmode, taler eksperterne om tidsånden. For vi bliver mere tilbøjelige til at falde for en farve, hvis den hænger sammen med folks aktuelle sindsstemning, fortæller Annette Høj Vraa:

»Mange forsøger i disse år at finde ro i en verden, hvor vi bombarderes af digitale input. Farven blå giver os ro, fordi den symboliserer vand, naturlighed og klarhed. Samtidig harmonerer blå med en anden trend, hvor mange ønsker at nærme sig naturen og fokusere på økologi. På den måde forsøger vi at vælge en farve, som kan indgå i forskellige strømninger«.

I januar, da PPG’s hold udvalgte farverne for 2016, endte den aktuelle situation i verden med at få stor vægt.

LÆS ARTIKEL

»Vi talte meget om, hvad der sker med folks farveopfattelse, når der er krig og terror i verden. Der er to retninger. Man kan beskytte sig og gå ind i en dyster verden, hvor man ønsker at omgive sig med mere mørke farver. Men nogle mennesker reagerer også på situationen ved at drømme sig væk, hvilket kan give en luftig og virkelighedsfjern farvetrend«, siger Annette Høj Vraa uden at løfte sløret helt for PPG’s bud på årets farve i 2016.

Omfattende research

Også en af verdens vægtigste farveproducenter Pantone udråber hvert år ’årets farve’. De har ikke valgt blå i 2015, men derimod den rødbrune farve marsala. Umiddelbart ligger farven langt fra blå. Men lytter man til Pantones begrundelse for valget af marsala, lader det til, at de har identificeret de samme strømninger som PPG:

»Farvens rødbrune rødder udspringer af sofistikeret, men naturlig jordlighed. Marsala beriger vores sind, krop og sjæl, fordi den udstråler tillid og stabilitet og drager os ind i sin omfavnende varme«, siger Leatrice Eiseman, der er administrerende direktør i Pantone Color Institute, i en pressemeddelelse fra Pantone.

Det amerikanske firma fortæller, at det er et hold af globale farveeksperter, der hvert år researcher sig frem til Pantones bud på årets farve. De »finkæmmer verden« i deres søgen efter farver, der er på vej til at blive indflydelsesrige.

Ud over mode- og underholdningsindustrien følger de med i, hvad skuespillerne har på i de film, der er ved at blive produceret, hvilke farver der skal bruges under kommende sportsbegivenheder, og hvilken ny teknologi der er på vej. De besøger kunstudstillinger, populære rejsedestinationer og analyserer de dominerende socioøkonomiske strømninger.

Miljø og økonomi spiller ind

Både PPG og Pantone tænker rigtigt, mener Louise Byg Kongsholm, der er administrerende direktør i det skandinaviske trendforecasting-bureau Pej-gruppen. For når man virkelig rammer rigtigt med en farve, er den ofte inspireret af den aktuelle økonomiske situation.

I bogen ’Trendsociologi v. 2.0 – den ultimative grundbog’, som netop er udkommet, og som hun er medforfatter på, skriver Louise Byg Kongsholm:

»Det er bevist, at en farve eller farvegruppes betydning kun kan forstås inden for målgruppens værdiforståelse på det givne tidspunkt. Et forsimplet eksempel kan være, at når energipriserne stiger, bliver varme jordfarver populære. Når økonomien blomstrer, er det klare primærfarver, der dominerer. Miljøhensyn har ligeledes haft stigende betydning for farvetrends. Miljørelaterede farver omfatter blå, grøn og brun«.

Louise Byg Kongsholm kan i dag ikke udpege nogle få aktører, som alene bestemmer, hvilke farver der kommer på mode. For 20 år siden var det få meget markante designere, der satte dagsordenen. Men i dag er der alle mulige og alt muligt, der kan spille ind. Selv om Pej-gruppen forhandler Pantones farvesystem i Skandinavien, kalder hun Pantone »en lille brik i det kæmpestore puslespil, der afgør, hvad sæsonens farve bliver«.

»Selv de designere, der virkelig er store, og som alle kigger på, køber materiale fra store trendhuse og holder sig orienteret for at føle sig sikre i deres farvevalg«, siger hun.

Farveforudsigelser er vigtige

Mads Arlien-Søborg, der er trendekspert i firmaet We Made It, kalder ikke Pantone for en lille brik, men mener, at »årets farve fra Pantone har enormt meget magt«. Det har den, fordi rigtig mange virksomheder i dag er dybt afhængige af farveforudsigelserne.

»Pantones kunder er usikre på, hvad der sker lige om lidt, og i dag er produktionshastigheden sat så meget op, at der konstant skal skabes nye ting. Når en producent skal investere og for eksempel producere 50.000 skåle i en bestemt farve, så er de nødt til at have en eller anden form for garanti for, at de rammer nogenlunde præcist. Der har de tillid til Pantone«, siger Mads Arlien-Søborg, der dog også tilføjer, at Pantone langtfra er det eneste firma, producenterne lytter til.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En af de danske interiørvirksomheder, der holder øje med årets farve fra Pantone, er Södahl. Allerede inden marsala blev offentliggjort som årets farve i november 2014, havde brandmanager Dorthe Hillingsøe Forup og hendes kollegaer været på inspirationstur til Paris, kigget i Pej-gruppens forudsigelser og været til trendoplæg i Sverige. Derefter var de blevet enige om, at vinrød så ud til at være på vej frem.

»Da Pantone så udråber marsala som en trendfarve, bliver vi ekstra glade for, at vi har indarbejdet den i vores kommende kollektioner. Det bestyrker os også i at gå mere i den vinrøde og rødbrune retning«, siger Dorthe Hillingsøe Forup og uddyber:

»Vi har prøvet andre farvesystemer, men vi vender altid tilbage til Pantone. Når de udråber noget, så tror vi på, at der er noget om snakken«.

Boligmodebevidst

At virksomhederne kan få solgt alle de nye boligartikler i nye farver, de konstant sender på markedet, er i sig selv nyt, fortæller trendekspert Mads Arlien-Søborg.

»Den dynamiske cyklus, vi har i dag, hvor vi skifter ud i vores hjem hele tiden, er ny. Vi går meget mere op i, at vores hjem følger moden. For 15-20 år siden betød farver meget for tøjmoden, men der kunne gå flere år, før de kom ind i boligen. Nu skifter boligfarverne måske to gange om året«, siger han.

Pantone bruger i dag langt mere energi på det marked, og det samme gælder trendeksperterne. For 20 år siden rådgav trendbureauerne stort set kun modebranchen, men i dag er der et stort marked for at rådgive bolig- og interiørindustrien.

Udviklingen hænger ifølge Mads Arlien-Søborg også sammen med, at der i dag er langt bedre mulighed for at nå ud til forbrugerne med de mange skift i boligmoden.

Tidligere fandtes kun få boligmagasiner, boligprogrammer i tv og boligblogs, men i dag er de overalt. Deres journalister går til foredrag hos f.eks. PPG eller Pej-gruppen, fordi de altid har brug for nye historier og trends at tage op i næste nummer, udsendelse eller indlæg. På den måde eksponeres vi som forbrugere konstant for budskaber om, hvad der er in inden for hjemmets vægge.

Ingen uafhængig farveforskning

Merete Ahnfeldt-Mollerup er lektor i design ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Hun ærgrer sig over, at det kun er den kommercielle verden, der påvirker de farver, vi bor i.

Både i Danmark og internationalt findes der ganske få uafhængige forskningsprojekter, som har undersøgt farvers betydning.

»Når virksomheder og trendforecastere italesætter trends med forklaringer om, at det også handler om psykologiske stemninger, så tror jeg, det har mere at gøre med salg end med forskningsbaseret viden«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Merete Ahnfeldt–Mollerup er overbevist om, at der gemmer sig interessant viden i farveforskningen. Et af de få forskningsprojekter, hun har fundet, viser for eksempel, at patienter, der kan se ud på en skov fra deres hospitalsseng, bliver hurtigere raske.

»Min fortolkning er, at hvis du ser på noget, der giver rige sanseudtryk, bliver du mere fysisk veltilpas. Derfor synes jeg godt, vi kunne være bedre til at bruge farver og interessere os for farver – både i institutioner og vores private hjem«, siger hun.

Merete Ahnfeldt–Mollerup og nogle kollegaer arbejder derfor på at skaffe penge til dansk farveforskning og på at skabe fokus på farvefeltet, så farver er noget, der også bliver undervist i, evalueret og diskuteret.

Måske kan det føre til, at boligmagasinerne i fremtiden rådgiver os i at købe, og at interiørforretningerne sælger farver, der faktisk giver os et bedre liv.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden