Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FARVER. Lag på lag af farver i afmålte rammer præger tidens mønstre i tekstilerne.
Foto: Line Ørnes Søndergaard

FARVER. Lag på lag af farver i afmålte rammer præger tidens mønstre i tekstilerne.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Minimalismen er ovre - nu vil vi have stoffer

I en årrække kunne vi ikke leve spartansk nok. Nu er polstrede møbler, tæpper, gardiner og puder tilbage.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi kan tilsyneladende ikke få nok af tekstiler, og man kan ikke åbne et boligblad eller træde ind i en designbutik uden at se masser af tekstiler. Møbelfirmaet Hay har i løbet af de seneste år sprøjtet tykke puder og sengetæpper ud og har suppleret med masser af tæpper af både ny og ældre karakter. Ikeas kataloger er proppet med gardiner, gulvtæpper og sengetøj.

Og hos Normann Copenhagen, der laver skandinavisk design, mærker de også en enorm efterspørgsel efter møbler og produkter fra tekstilområdet, fortæller Britt Bonnesen, der er brand manager hos Normann Copenhagen,

»Vores puffer, der er beklædt med velour eller stof, ligger i øjeblikket på top ti blandt de produkter, vi sælger bedst på verdensplan«, fortæller hun.

»Der er kommet en markant interesse for tekstiler de senere år, og det betyder, at vi har udvidet vores kollektion med både puder, plaider og sengetøj. Både velour og stoffer med struktur er populære«.

LÆS ARTIKEL

Hos Normann Copenhagen betyder interessen for tekstiler, at firmaet også er begyndte at polstre sæderne på mange af deres spisebordsstole.

»Tidligere gik folk efter noget minimalistisk og helst rent træ ved deres spiseborde, men nu tør de mere. Og folk vil efterhånden også gerne have flere farver, hvor man før kun turde bruge gråt og sort«, siger Britt Bonnesen.

Samme tendens oplever designfirmaet Gubi, der både har internationale klassikere og helt nye møbler i deres kollektion, fortæller administrerende direktør Jacob Gubi Olsen.

»Vi oplever det konkret ved, at der er stor efterspørgsel på vores polstrede stole som den nye Beetle-serie«.

Og som hos Normann Copenhagen går kunderne også efter bløde tekstiler.

»Vores kunder er ofte first movers og relativt eklektiske, så de går efter velour og print frem for typiske skandinaviske uldstoffer«.

Ifølge Jacob Gubi Olsen ligger firmaets største vækst i øjeblikket inden for polstrede møbler.

»Vi har haft en lang periode med upolstrede og relativt ukomfortable spisestuestole, så med udsigten til en mere positiv økonomi er det blevet mere legitimt at opgradere sine møbler«, siger han og tilføjer, at Gubi også vil satse på plaider og puder, som kan være med til style sofaer og sengemiljøer.

Velour, hør og kanvas

»Efter en årrække, hvor det ikke kunne blive spartansk nok, er vi i dag ovre i en anden boldgade. Nu vil folk have velour og hør. Der skal stoffer på møblerne, og vi vil igen have store tunge gardiner«, siger Jakob Hundborg, der driver kommunikationsbureauet Réplique, hvor han arbejder sammen med producenter som Fredericia Furniture, Getama, Eilersen og flere.

»Vi bruger stofferne som en del af indretningen. Tidligere ville man måske bare have et hvidt mørklægningsgardin for vinduet i soveværelset. Nu sætter man et tungt gardin op i velour, som dækker hele væggen«.

Tendensen med flere tekstiler i boligen kommer, fordi vi langsomt har bevæget os ud af finanskrisen, siger Jakob Hundborg.

»Den belgiske designer Raf Simons har betydet meget på det her område. Han begyndte for nogle år siden at anvende velour og var ikke bange for at bruge farver. Det bredte sig så til polstermøbler og andre tekstiler, og i dag kan vi slet ikke få nok«.

Men det er ikke kun tekstiler, der ser eksklusive ud, som vi efterspørger. Groft hør, lærred og kanvas er også populært. Møbelproducenten Fritz Hansen har for eksempel beklædt Poul Kjærholms lave daybed med kanvas, så den ikke længere kun fås med læder. Prisen er dog stadig høj – 65.000 kroner for en udgave med kanvas mod 97.000 med læder.

»Hør ser man også mange steder. Både H&M, Conran Shop og Merci i Paris bruger hør til sengetøj, viskestykker og duge. Så det kommer i alle prislejer«.

Tæpper på gulvet i soveværelset er også ved at vinde indpas igen, ligesom løbere på trapper. Og i følge Jakob Hundborg vil vi også se portieres (forhæng) ved vores entredøre igen.

»Tekstiler luner og giver hygge. De er et plus til vores bolig. I mange år har vi siddet i helt skrabede hjem med en elendig akustik og frosset. Det gider vi ikke mere«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden