OMDØBT. Den danske designgigant Trip Trap, som blandt andet er kendt for sine møbler og diverse køkkentilbehør i teaktræ, hedder fra første marts Skagerak. Arkivfoto.
Foto: Fotograf:RUNE PEDERSEN

OMDØBT. Den danske designgigant Trip Trap, som blandt andet er kendt for sine møbler og diverse køkkentilbehør i teaktræ, hedder fra første marts Skagerak. Arkivfoto.

Design

Dansk designgigant skifter navn

Trip Trap er for alvor kommet på det internationale marked og ændrer derfor navn til Skagerak. Et navn, der dog kan give lidt bøvl med mundtøjet for udenlandske forhandlere, medgiver direktør.

Design

Den første marts skifter den ikoniske danske virksomhed Trip Trap officielt navn til Skagerak. Den første navneændring i Trip Traps fyrre år lange levetid.

Trip Traps administrerende direktør, Jesper Panduro, var noget anspændt, da han første gang skulle offentliggøre det nye navn.

»Da jeg skulle præsentere det nye navn ude hos en dansk forhandler for første gang, der var jeg godt nok nervøs. Der var røde kinder, må jeg nok indrømme«, siger Jesper Panduro.

Trip Trap er især kendt for sine havemøbler i teaktræ, men producerer også opbevaringsmøbler, køkkentilbehør og en række andre produkter.

Trip Trap har faktisk heddet Skagerak siden 2000 blandt dens udenlandske forhandlere. Det skyldes især en stridighed omkring navnet Trip Trap med det norske firma Stokke, der blandt andet producerer højstole til børn. Og her hedder én af modellerne Tripp Trapp.

Dét, kombineret med en stigende eksport til udlandet har betydet, at det var på tide med ét officielt navn, forklarer Jesper Panduro.

Processen omkring navneskiftet har været fire år undervejs, og der lå mange tunge overvejelser bag, inden den endelige beslutning blev truffet.

»Det er jo en hjertebeslutning det her, og man vil altid have sin tvivl. Der er jo frygteligt mange følelser involveret, når det handler om et stort brand som vores. Men vi blev enige om, at selvfølgelig skal vi det. Nu er det tid til at kigge fremad«, siger Jesper Panduro.

Forhandlere og kunder: Det var på tide

Jesper Panduro har været »enormt spændt« på både danske forhandlere og kunders reaktion på det nye navn. Heldigvis har responsen været god.

»Folk har egentlig reageret med at sige, at det var helt rigtigt og på tide. For både vores forhandlere og forbrugere har jo også oplevet den stigende globalisering og orienterer sig generelt mere globalt. Og vi kunne jo allesammen godt se, at det med at have ét navn i udlandet og et andet i Danmark, det hang ikke sammen«, siger Jesper Panduro.

Udover navnet er der ikke andet, som er forandret, forsikrer Jesper Panduro. Men det kommer til at tage noget tid at få danskerne vænnet til det nye navn. En tilvænning, Jesper Panduo tager med stoisk ro:

»Vi har respekt for, at vi måske kan miste nogle kunder på det her, men vi frygter det ikke. Al vores branding har vi jo bygget op gennem mange år, så man får jo ikke lige forbrugerne tilvænnet med det samme, og vi har stor respekt for, at folk har en holdning til navnet. Det kræver vedholdelse, men det tager vi med. Vores produkter er nutidige og følger med udviklingen, men den høje kvalitet er stadig den samme, som den altid har været«.

Hylder det skandinaviske

Navnevalget faldt på Skagerak, fordi det signalerer en fælles rod i det skandinaviske, som Trip Trap gerne vil promovere, forklarer Jesper Panduro.

Samtidig er det vigtigt at understrege, at Trip Trap, eller Skagerak, med stolthed holder fast i sine »lokale værdier«, også i en globaliseret tid.

»Vi kommer fra Skandinavien, og det vil vi gerne hylde. Skagerak understreger den her sammenbindingskraft mellem Danmark, Norge og Sverige i kraft af farvandet«, siger Jesper Panduro.

Skagerak er måske ikke lige det mest internationalt klingende navn. Hvordan hænger det sammen med jeres ønske om et mere globalt udsyn?

»Altså vi oplever da også nogle udenlandske forhandlere, som har lidt svært ved at udtale det. Nogle prøver at udtale det på dansk, og andre forsøger at gøre det lidt mere engelsk. Men vi ser det ikke som en begrænsing, tværtimod. Der er også næsten noget lidt eksotisk over det. Vi holder fast i, at man skal kunne se, hvor vores brand kommer fra, og det hylder vi«.

Trip Trap skifter navn til Skagerak, men farvandet staves Skagerrak.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden