Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der er ingen armlæn på Hans Olsens lænestol fra 1950’erne. De ville ellers være praktiske, når man skulle op af stolen. 
Foto fra ’250 danske design møbler’, 2004

Der er ingen armlæn på Hans Olsens lænestol fra 1950’erne. De ville ellers være praktiske, når man skulle op af stolen. Foto fra ’250 danske design møbler’, 2004

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den ukendte klassiker: Hvem gider at sidde på en stol blot 10 centimeter over gulvet?

Den ene møbelklassiker efter den anden bliver sat i produktion igen. Men en stol som Hans Olsens Tv-stol fra midten af 1950'erne er kun blevet hevet frem i lyset igen i bøger over dansk møbelkunst.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 1950’erne kunne danske møbler ikke blive lave nok. Lænestole, sofaer og små sofaborde blev presset i knæ, så de svævede få centimeter over gulvet.

Inspirationen kom fra Japan, hvor man sad – og stadig sidder – på måtter på gulvet. Udtrykket blev fuldendt med lamper i rispapir, keramik, kokostæpper og rullegardiner i bambus i dagligstuerne. I sådan en sammenhæng passede møbelarkitekten Hans Olsens Tv-stol fra midten af 1950’erne perfekt ind. Den er så lav, at man faktisk sidder omkring 10 cm over gulvet, men for at sikre en vis komfort – og at nogen ville købe stolen – designede Olsen også et lille podie, som man kunne sætte stolen på, så den kom lidt over gulvet.

Det er måske, fordi stolen er så lav, at den ikke er blevet sat i produktion igen. De seneste år har møbelproducenter ellers gravet dybt i skabe og skuffer hos kendte og ukendte designere for at finde klassiske stole, der kunne få en revival.

Det betyder, at vi i dag ser stole af Hans J. Wegner, Børge Mogensen, Arne Jacobsen og Finn Juhl på markedet, som ikke var i produktion særlig længe, mens de gamle møbelarkitekter levede. Og endda stole, som de ikke selv var helt tilfredse med, eller som producenter ikke ønskede at fremstille for dem.

Svævende elegance

Den skæbne har ikke ramt designeren Hans Olsen og hans lave lænestol. Olsen er stort set ukendt i den brede offentlighed, og hans møbler er ikke forbundet med den samme prestige, som møbler af især Finn Juhl og Hans J. Wegner er, så hans møbler lever et helt stille liv på loppemarkeder og hos marskandisere.

Det er en skam, for denne stol, der er skabt i teak og har sæde og ryg i sjeneflet, er noget af det fineste, man kan kigge på. Den har en svævende elegance, der er uovertruffen, og takket være det flettede sæde har den en luftighed og enkelhed over sig, som er meget tiltalende.

Men så er der jo lige det med højden, som nok kunne blive en udfordring i dag, hvor mange helst vil sidde i møbler, der er lige så komfortable som bilsæder. Hans Olsen vidste godt, at højden kunne blive et problem, tror jeg, for ud over det lille podie, som kan fås til stolen, skabte han også hynder i uld til stolen, som sikrede en vis komfort og et lille løft.

Andre lænestole, der er næsten lige så lave, klarer sig til gengæld meget godt på markedet. Poul Kjærhoms PK22 fra 1956 har en sædehøjde på 35 cm, mens sædet på Børge Mogensens Jagtstolen fra 1950 kun er 28 cm over gulvet. Det er lavt og kræver, at man er rimelig adræt, når man skal ud af stolen, hvilket åbenbart ikke var noget, man rigtig bekymrede sig om i 1950’erne, da der blev eksperimenteret med siddehøjder og møbler i ét væk.

Et af eksperimenterne var altså denne Tv-stol af Hans Olsen, der blev fulgt op af udgaver med rigtige stoleben, en gyngestolsversion og endog en sofa.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden