Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Amerikanerne elsker Lisbeth Salander

Niels Arden Oplevs ’Mænd der hader kvinder’ har fået en rigtig god USA-debut.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At gå ind i en amerikansk boghandel for tiden er fuldstændig som at blive sat tilbage til Danmark i sommeren 2006, da ’Mænd der hader kvinder’ landede i boghandlerne.

Der er Stieg Larsson over det hele. Bøgerne er selvfølgelig oversat til engelsk. Mens første film – der åbnede i biograferne i fredags – stadig er den svensksprogede version med engelske undertekster. Dog med en ny titel: ’Mænd der hader kvinder’ er blevet til ’The Girl With the Dragon Tattoo’.

Ros til både instruktør og hovedrolle
Og selv om der er standhaftige rygter om, at Hollywoods remake er hastigt på vej, så er anmelderne rørende enige om, at det amerikanske filmpublikum bør skynde sig ind og se originalen. De fleste kan oven i købet meget bedre lide den oprindelige svenske titel.

»Det er nemt at glemme, hvor utilfredsstillende meget af Hollywood-skidtet er. Men kun indtil man ser en god, importeret version«, skriver anmelderen i Boston Globe. Han er som flere andre voldsomt begejstret for Noomi Rapace i hovedrollen
som Lisbeth Salander.



»Hvis bare Miss Marple havde været en biseksuel biker fyldt med piercinger, en kriminel fortid og en lang lok begsort hår over det ene øje, så havde hun nok opklaret flere forbrydelser«, skriver Anthony Lane i det intellektuelle ugemagasin The New Yorker.

Oplevs film er lige nu også en af dem, der får højeste point ved filmsitet rottentomatoes’ sammenligning af anmeldelser.

Han roser filmens danske instruktør, Niels Arden Oplev, for at have evnet at kreere et langt værk, »der føles kort og tempofyldt«.

Et eller andet sted synes Lane dog, det går galt i beskrivelsen af Salander, så det til sidst »lugter lidt af en filmmager, der gør sig for meget umage. Og det er nok derfor, filmen ikke helt evner at gøre sig færdig«.

Nazisme, sadisme og fanatisme
Der er enkelte anmeldere, som har meldt sig helt ud, fordi de ikke orker mere filmvold.

Men så godt som alle de store dagblade og toneangivende kulturtidsskrifter er imponerede over både filmen, Noomi Rapaces skuespil og instruktør Oplevs moderne thriller.

Flere mener, at den for dem ukendte danske instruktør trækker positive veksler på så store karakterer, navne og film som Agatha Christie, Ingmar Bergman, David Fincher (instruktøren bag bl.a. ’Alien3’ og ’Fight Club’), Luc Bessons ’Nikita’, Antonionis ’Blowup’, Jonathan Demmes ’Ondskabens Øjne’ og Coppolas ’The Conversation’.

»Det er en stilig thriller med ægte kompleksitet, mennesker med interessante ansigter og en sensationel skuespillerinde …«, skriver Wall Street Journal. Mens blandt andre San Francisco Chronicle hæfter sig ved en enkelt scene, der beskrives som »formentlig en af de mest mindeværdige feministiske hævnscener, du nogensinde vil komme til at se«.

LÆS OGSÅ

San Francisco Chronicle kommenterer også det komplicerede og mangesporede plot, der rummer både »nazisme, seksuel sadisme og religiøs fanatisme med så megen ondskab, at Niels Arden Oplev risikerer helt at sænke filmen. At han evner at undgå det, vidner om en kompetent hånd – selv om den måske ikke er specielt kunstnerisk«, skriver avisen og konstaterer, at »dette er en dybt kommerciel film«.

»Fremragende, raffinerede og ærlige«
Der er også masser af roser til Michael Nyqvist i rollen som journalisten Mikael Blomkvist, der ifølge Wall Street Journal er »en sofistikeret skuespiller«, mens Los Angeles Times glæder sig over hans »helt rette mål af ironi og intensitet«. Chicago Tribune skriver fælles om Nyqvist og Rapace, at »begge er fremragende, raffinerede og ærlige«.

New York Times synes ikke helt, at »djævledukken par excellence« Salander kommer til sin ret. »Hun har det med at virke som en tillokkende idé snarere end en fuldt udlevet karakter. Hun ligner stort set det, filmmagerne ikke helt lader hende spille. Men måske de havde for travlt med at prøve at få – og holde – Hr. Larssons multiplot af en historie i gear«, skriver New York Times’ anmelder.

»Hvis bare Miss Marple havde været en biseksuel biker fyldt med piercinger, en kriminel fortid og en lang lok begsort hår over det ene øje, så havde hun nok opklaret flere forbrydelser«



Los Angeles Times synes omvendt, at det lige præcis er noget af det, der er lykkedes godt for Oplev, som avisen mener »har evnet at tilpasse en af de mest populære europæiske bøger (…) og stadig spække den med overraskelser« – og det »uden at lade indpakningen overskygge indholdet«.

22. plads på trods af få kopier
’Girl With the Dragon Tattoo’ har i sin første weekend kun spillet i 34 amerikanske biografer mod over 3.700 for ’Alice i Eventyrland’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Alligevel ligger den dansk-svenske film med en weekendindtjening på 1,5 million kroner på 22. pladsen målt på samlet indtjening. Og måler man på indtjeningen pr. biograf, er Oplevs film med en indtjening på i gennemsnit 50.000 kroner faktisk kun overgået af debutfilmen ’Hubble 3D’.

LÆS OGSÅ

Oplevs film er lige nu også en af dem, der får højeste point ved filmsitet rottentomatoes’ sammenligning af anmeldelser.

På pladserne ovenover er det kun ’Crazy Heart’, der med en vurdering på 92 pct. ligger markant foran ’Girl With the Dragon Tattoo’, der har 81 pct.

Dermed ligger den side om side med ’Ghost Writer’ og bare ét procentpoint efter ’Avatar’.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden