Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SARA GALBIATI, arkiv
Foto: SARA GALBIATI, arkiv

Flop. Det er svært at være filmdebutant. Det må Mikkel Munch-Fals erkende. Hans film har kun solgt 5.374 billetter - årets laveste for en dansk spillefilm.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tv-værts film er årets flop

Mikkel Munch-Fals' debutfilm fik kun 25 dage på plakaten.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der var lagt op til en stor sejrsmarch. Mikkel Munch-Fals, i 2008 populær tv-vært på ’DR 2 Premiere’, debuterede som instruktør.

’Smukke mennesker’ fik da også okay anmeldelser. Filmmagasinet Ekko gav to stjerner, Berlingske Tidende tre, Politiken fire hjerter og Kristeligt Dagblad fem stjerner.

ANMELDELSE

Medieomtalen var på plads, de uortodokse promotionsvideoer florerede på diverse onlinefora, og filmen fik premiere i 10 biografer 23. september.

Årets bundskraber
Men marchen forvandlede sig hurtigt til en 25 dage lang ørkenvandring.

For filmen er nu taget af plakaterne.

Der er nemlig kun blevet solgt 5.374 billetter – årets laveste for en dansk spillefilm. I den senest opgjorte periode (7.-13. oktober) er tallet så lavt som 804 billetter.

MUNCH-FALS

Direktør for københavnerbiograferne Grand og Dagmar Kim Foss fortæller, at fødekæden er ganske enkel:

»Den film, der sælger mindst, ryger først af«.

Sender »uklare signaler«
Per Juul Carlsen, der er filmanmelder på DR’s ’Filmland’ og gav tre stjerner, er overrasket over, at filmen ikke har solgt flere billetter:

»Alene i kraft af, hvem der har lavet den, og hvad den trods alt har at byde på«.

»Jeg tror, at titlen driller. Man laver en film, der hedder ’Smukke mennesker’, og så kigger man på plakaten og kan se, at de ikke er særlig smukke, men har det ad helvede til. Det tror jeg er noget, der tænder folk af. Den er for uklar i sit signal til den almindelige biografgænger«, siger han og mener, at det er ærgerligt, at ikke flere har set filmen, fordi den tør noget, mange andre danske film ikke gør.

VIDEO »Hvis denne film kikser, laver jeg en blockbuster«

Prominente navne

På skuespillersiden optrådte navne som Bodil Jørgensen, Mia Lyhne og Peter Gantzler, og ud for producer stod navnet: Meta Louise Foldager – Lars von Triers faste producer.

De(t) hjalp dog ikke, og det gjorde det heller ikke, at filmen fik over 5 millioner i støtte fra DFI’s støtteordning New Danish Screen. Under samme ordning har Martin Zandvliets film ’Applaus’ i år solgt 40.085 billetter, mens Michael Noer og Tobias Lindholms ’R’ solgte 33.017 billetter.

VIDEO Instruktør giver 32 stjerner til sig selv

Men det er bare svært at være debutant, mener Henrik Bo Nielsen, direktør for DFI. Også selv om man er kendt fra tv.

»Selv store filmkunstnere har to-tre film, som ikke river det store antal billetter ned. Man skal huske på, at det er talentet, der er produktet, og instruktøren, der skal udvikles via ordningen«, siger han.

Havde forventet flere solgte billetter
Ifølge Henrik Bo Nielsen havde filmen fortjent at få »lov til at arbejde lidt. For det har den fortjent«.

Han havde dog også forventet, at filmen ville sælge mere end 5.000 billetter, selv om han aldrig troede, den ville sælge 50.000:

»Det er jo ikke altid, at kvalitet og tilskuerantal er to afhængige faktorer«.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Mikkel Munch-Fals.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter