0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekspert: Brügger-film ville ikke slippe igennem Pressenævnet

Mads Brüggers 'Ambassadøren' udelader væsentlige oplysninger, mener journalistlektor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DALSGAARD MIRIAM
Foto: DALSGAARD MIRIAM
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mads Brügger snyder så meget på vægten i sin kontroversielle dokumentarfilm ’Ambassadøren’, at det ikke ville holde til en tur i Pressenævnet, og gør filmmanden utroværdig.

Det siger ekspert og lektor ved Journalisthøjskolen Lars Bjerg, efter at en af filmens hovedskurke, den liberiske erhvervsadvokat og partiformand Varney Sherman, beskylder Brügger for at manipulere med kendsgerningerne.

LÆS OGSÅ

Sherman bestikkes ifølge filmen til at skaffe en diplomattitel til den danske filmmand.

»For denne ydelse skulle jeg give Sherman 35.000 dollar, som et hemmeligt bidrag til den kommende præsidentvalgkamp«, siger Brügger i filmen.

Men det er ikke rigtigt, ifølge advokaten, som siger, at han blev ansat som lobbyist. Han har videresendt en mailkorrespondance til Politiken, som viser, at han afbrød samarbejdet med den danske filmmand, og betalte pengene tilbage.

Filmen giver et forvrænget billede
Den oplysning fremgår ikke af filmen, som heller ikke bringer dokumentation for korruptionsbeskyldningerne.

»Selvfølgelig er det ikke i orden at udelade væsentlige oplysninger og lade det se ud som om, at han har fået udleveret 35.000 dollar, som enten er til ham selv eller til det parti, som han er formand for, og at det er det, som skal gøre, at han får skaffet den titel«, siger lektor Lars Bjerg fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

»Det giver et forvrænget billede af manden og fremstiller ham som kriminel, hvad der ikke er noget belæg for, at han er«.

Ville den slippe gennem Pressenævnet?

»Jeg tror ikke, den ville slippe igennem Pressenævnet - jeg kan ikke forestille mig andet end, at det ville udtale kritik. Det strider mod al grundlæggende journalistik, for det er simpelthen et totalt misvisende billede. Det er jo groft, at man udstiller manden som kriminel og korrupt, uden at der er belæg for det«, siger han«.

Journalistisk brøler
Så det er en journalistisk brøler af dimensioner?

»Selvfølgelig er det det«.

Hvordan sker sådan noget?