Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PR / Nordisk Film
Foto: PR / Nordisk Film

Spøjst. 'The Hunger Games' foregår i fremtiden, hvor unge piger og drenge skal kæmpe for livet i et realityshow, der transmitteres på direkte tv. Til højre den bærende karakter, Katniss Everdeen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmeldere: 'The Hunger Games' vil tilfredsstille horder af fans

Det amerikanske filmfænomen modtages positivt op til verdenspremieren torsdag.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke hver dag, at en film som er direkte målrettet til et teenagepublikum, får flotte anmeldelser i både store amerikanske og engeske medier.

'The Hunger Games' er en af den slags film. For ikke bare forventer filmbranchen i Hollywood, at 'The Hunger Games' kan blive en »Box Office Shocker« med en indtjening på mellem 130-140 millioner dollar i åbningsweekenden.

Filmen modtager også rosende ord fra adskillige skribenter i den internationale anmelderstab.

»Den er et pletskud lige i hjertert«, mener eksempelvis Joe Neumaier i New York Daily News, som giver filmen topkarakter, fem stjerner ud af fem.

»'The Hunger Games' er lige så hårdhudet og spændende, som dens fans har håbet på. Den er tankevækkende på en måde, som kun få eventyrdramaer kan være«, mener Joe Neumaier.

LÆS ARTIKEL

Smart og stram
Den hypede film er baseret på en romantrilogi af forfatteren Suzanne Collins. Bøgerne er oversat til 26 sprog og solgt i mere end 23 millioner eksemplarer i USA alene.

'The Hunger Games' sammenlignes med 'Twilight'-serien, der også var baseret på en række populære ungdomsromaner. Men hvor 'Twilight' især hittede hos unge kvinder, har 'The Hunger Games' den fordel, at den også tiltaler unge mænd, hvilket gør, at indtjeningspotentialet spås at værre større.

I alt modtager filmen en score på 73 af 100 på hjemmesiden Metacritic.com, hvor man har samlet 20 anmeldelser og regnet gennemsnittet af anmeldelserne ud.

Blandt dem, der giver filmen en flot karakter, er engelske The Guardians Xan Brooks.

»'The Hunger Games' er et sjældent dyr. En Hollywood-blockbuster, der er smart og stram«, skriver Brooks.

Endnu mere højtvævende bliver rosen hos James Rocchi i Boxoffice Magazine. Han mener slet og ret, at »The Hunger Games er den bedste amerikanske science fiction-film siden 'The Matrix'«.

FOTOGALLERI

Horder af fans
På Facebook har 'The Hunger Games' uhørte 3.036.505 fans.

På den danske fanside for filmen er der mere end 8.000 fans, der skriver kommentarer som »Kan faktisk ikke rigtig vente til på torsdag!?« og »Har lavet min egen 'The Hunger Games'-novelle«.

Op til premieren torsdag har 1.200 amerikanske biografer allerede annonceret, at alle billetter er revet væk.

Og skal man tro et af de tungeste anmeldernavne i USA, The Hollywood Reporters Todd McCarthy, så bør man gå ind og se 'The Hunger Games. Kulørt teenagefænomen eller ej.

»Instruktør Gary Ross får nok af det, der betyder noget i bogen, op på det hvide lærred, til at tilfredsstille horderne af fans verden over«, skriver Todd McCarthy, der også fremhæver Jennifer Lawrence i hovedrollen som Katniss Everdeen.

»På samme måde som i sin gennembrudsfilm 'Winter's Bone', forankrer Jennifer Lawrence denne futuristiske og politiserede udarbejdelse af det farlige spil med imponerende alvor og tilstedeværelse«, skriver anmelderen videre i The Hollywood Reporter.

LÆS ARTIKEL

Læs anmeldelsen af 'The Hunger Games' i Politikens tillæg Film torsdag

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle