Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Christian Geisnæs/PR
Foto: Christian Geisnæs/PR

Filmatisering. Johanne Louise Schmidt ses her på settet under indspilningen af 'Fasandræberne' sammen med instruktør Mikkel Nørgaard.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ukendte Johanne får hovedrolle i 'Kvinden i Buret's efterfølger

Stjernefrø spiller over for Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares i 'Fasandræberne'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er allerede sikkert, at Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares vender tilbage som krimiduo i efterfølgeren til 'Kvinden i Buret', der kommer til at hedde 'Fasandræberne'.

I den kommende Afdeling Q-film stifter publikum dog bekendtskab med en helt ny hovedrolle, når Carl Mørck og hans assistent Assad (Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares, red.) får ny makker - den uortodokse og excentriske sekretær Rose.

Rose bliver en af de bærende karakterer i 'Fasandræberne' såvel som i de kommende filmatiseringer af Jussi Adler-Olsens populære krimier.

Og det er i folkemunde en ukendt skuespiller, der skal spille Rose.

30-årige Johanne Louise Schmidt er uddannet fra Statens Teaterskole i 2009. Rollen som Rose bliver hendes filmdebut, men teaterpublikummet har muligvis allerede stiftet bekendtskab med det unge stjernefrø, der i sommer havde en rolle i stykket 'Fruentimmerskolen' på Grønnegårds Teatret.

Og hun har været en fast del af Det Kongelige Teaters eksperiment Det Røde Rum, hvor hun har haft hovedroller i stykker som 'Macbeth' (2012-13) og 'Kagefabrikken' (2013)

LÆS OGSÅ

I 2010 fik Johanne Louise Schmidt en Reumert talent-pris.

Skal opklare mord på tvillinger

I 'Fasandræberne' kommer vicekriminalkommissær Carl Mørck på hårdt arbejde, når han sammen med Rose og Assad skal opklare et tyve år gammelt mord på tvillinger.

Det får det nye krimitrekløver til at støde på pigen Kimmie, der har været forsvundet siden mordene. Men de er langtfra de eneste, som jagter Kimmie, da hendes viden er til stor fare for en gruppe indflydelsesrige mænd i toppen af samfundet.

ANMELDELSE AF ROMANEN (2008)

Det er holdet bag 'Kvinden i Buret', som står bag filmatiseringen. Mikkel Nørgaard instruerer filmen, mens Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg leverer manuskriptet.

De to sidstnævnte stod også bag 'En Kongelig Affære' med Mads Mikkelsen i hovedrollen.

Filmen forventes at få premiere om et år, og produktionsselskabet Zentropa har planer om at lave i alt ti Afdeling Q-film.

400.000 danskere har været i biografen for at se 'Kvinden i Buret', der havde premiere i slutningen af september. Og 1,6 millioner danskere har købt Jussi Adler-Olsens romaner om Afdeling Q.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle