Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fire unge eksperter bedømmer de mest populære YouTube-kanaler

Er det sjovt at se andre spille computer, dø på film og falde på halen i virkeligheden?

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

PewDiePie 25.297.831 abonnenter, 3.921.244.363 visninger»Jeg kan simpelt hen ikke fordrage ham. Egentlig kan jeg rigtig godt lide kanaler om computerspil, men her handler det alt for lidt om spillene. Der er slet ikke noget reelt. Det handler kun om ham. For resten hader jeg også facecams, altså det lille billede oppe i hjørnet, hvor man kan se, at han sidder og skærer ansigt og laver grimasser. Han har også en vildt irriterende stemme. Det irriterer og frustrerer mig, at han siger så lidt om spillene, og at der reelt ikke er noget indhold i hans videoer«, siger Emil Kirkensgaard, 23-årig studerende fra København, der følger mange kanaler på YouTube og interesserer sig en del for computerspil.

Machinima: 'Red vs. Blue'


11.003.886 abonnenter, 4.824.677.926 visninger
»Selve videoen med ’Red vs. Blue’ synes jeg er lidt kedelig. Der sker ikke noget, og det hele bygger på nogle interne jokes, som man ikke forstår. Den var ikke værd at se. Men mange af Machinima-kanalens ting er rigtig spændende. De laver for eksempel anmeldelser, og det kan jeg godt lide. Hvis der er noget, som jeg har hørt lidt om eller slet ikke kender, er det fedt at se en anmeldelse for at finde ud af, hvad det handler om. Og de linker videre, så jeg kan få en masse at vide. De har også nogle animerede serier, som jeg følger med i. Rigtig, rigtig gode videoer«, siger Emil Kirkensgaard.

WatchMojo


3.244.368 abonnenter, 937.544.984 visninger
»Den her kanal kendte jeg ikke i forvejen, men jeg synes, den er super spændende. De er gode til at involvere folk ved at bede deres følgere om at komme med kommentarer og input. Det kan jeg rigtig godt lide. Og så er deres top-10-lister meget brede. Der er lidt for enhver sag. Der er både en masse gamle referencer, som for eksempel listen over de vildeste filmdrab, og også nye. Der er nogen for enhver smag. Det kan jeg godt lide. Tingene er virkelig fjollede, men de er også sjove. Den her kanal kunne jeg sagtens finde på at blive ved med at se i fremtiden«, siger Emil Kirkensgaard.

SkyDoesMinecraft


9.460.283 abonnenter, 1.734.26.580 visninger
»Jeg har egentlig hverken noget mod Sky eller spillet Minecraft. Han, Sky, er ret stor inden for Minecraft-samfundet, men det er ikke noget, jeg følger fast. Det er mest, fordi jeg ikke længere spiller Minecraft selv, at jeg ikke følger så meget med. Jeg har ikke den der glæde ved spillet længere. Jeg ser det en gang imellem som underholdning. Det kan godt være ret sjovt. Lidt ligesom en realityserie, hvor der opstår nogle sjove situationer mellem dem, der står bag videoen. Jeg vil gerne se det, men som en nødløsning, når jeg ikke kan finde på noget andet at se«, siger Emil Kirkensgaard.

BestVines

18.397 abonnenter, 1.660.595 visninger»BestVines udvælger de bedste videoer fra den mobil-app, der hedder Vines, hvor du selv laver små film og deler dem. Jo kortere og sjovere videoerne er, jo federe. Man vil gerne se så meget sjovt som muligt på kortest tid. Man YouTuber i det hele taget ofte kun noget letindtageligt, der får en til at grine. Du husker dine yndlingsvideoer, men ellers glemmer du jo hurtigt indholdet igen. Det skifter meget, hvad der er sjovt at se. Der er f.eks. ikke så mange, der YouTuber ’fat people falling’ mere«, siger Josefine Langebæk, Emma Rej Duckert, Josephine F. L. Strand, der alle er 19 år og blev studenter sidste sommer.


Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle