Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Politiken har været ude og lave en 'Spørg Armin' med spørgsmål fra Politikens læsere. Armin har lige nu 159.125 abonnenter, og 32.400.052 afspilninger på sine Youtube videoer. Han er den mest fulgte dansktalende youtuber i Danmark. Kilde: politiken.tv / Foto: Jakob Kyed. Klip: Henrik Haupt

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske Youtube-stjerner bruger agenter til at tjene endnu mere

YouTube er blevet børnenes og tweensenes yndlingskanal, hvor de følger unge youtubere, der gerne reklamerer for hygiejnebind, chips og sodavand i deres videoer. Men de gør det ikke længere gratis.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Julia Sofia og hendes lillesøster Ida sidder på kanten af en seng i et pigeværelse. Håret er sat, makeuppen er lagt.

»Hej alle sammen, og velkommen til den her video«, siger hun og slår begejstret armene ud.

Søstrene griner og smiler til kameraet. I vindueskarmen bag dem brænder to små stearinlys ved siden af en hvid orkidé.

Sådan begynder en typisk Julia Sofia-video, og det er sådan, de 83.000 fans, der følger hendes YouTube-kanal for at få gode råd om mode, makeup og hverdagens udfordringer, kender og elsker den 17-årige youtuber fra Karlslunde.

Ikke bekymrer sig om menstruation

I denne video skal søstrene svare på spørgsmål fra deres fans om menstruation.

Baggrundsmusikken er let, lidt fløjten med lidt guitar. Og spørgsmålene går på, hvornår det er normalt at få menstruation – og hvad man gør, hvis man pludselig får menstruation midt i timen i skolen.

Det er en fejl, hvis man tror, at man kan tage det, der fungerer i en tv-verden, og proppe det på YouTube

Søstrene svarer ærligt: Julia Sofia fik det som 11-årig, og lillesøster fik det som 14-årig. »Man skal slet ikke bekymre sig om det«, lyder det fra Ida. Og får man menstruation midt i timen, er læreren »sygt forstående«. Bare spørg læreren om et bind, lyder rådet.

Men så sker der noget.

LÆS MERE

Et spørgsmål fra en fan lyder: »Hvad for et bind vil I anbefale nybegyndere af menstruation?«.

Den 17-årige YouTube-kendis fisker en pakke bind frem: »Det her er klart sådan mit yndlingsbind for nybegyndere. Det er fra Libresse. Det er deres nye, der hedder Roll.Press.Go. Det er sygt smart!«.

Indslaget er »#sponsoreret«, som hun skriver i videobeskrivelsen. Og hun er ikke den eneste, bindproducenten Libresse har haft fat i. Også YouTube-stjerner som Simone Wulff og Johanne Kohlmetz er rørende enige: Roll.Press. Go er »supersmart«.

Flere reklamebureauer har regnet ud, at en måde at sælge et produkt til årgang-2000 og yngre er at få populære youtubere som Julia Sofia Aastrup til at sige noget pænt om produktet. Disney, McDonald’s, Pepsi, Arla og Kims har gjort det. Og nu også Nordisk Film.

Unge skal selv opsøge reklamer

Filmselskabets strategi er at lokke de unge i biografen med programmet ‘Showfabrikken’, der ugentligt bliver lagt på YouTube. ’Showfabrikken’s værter er blandt de mest populære youtubere herhjemme, som i serien diskuterer film – ikke kun Nordisk Films egne – parodierer filmtrailere og laver pinlige rød løber-interviews.

På en måned har næsten 300.000 set de første fire afsnit.

LÆS MERE

»Vi har tidligere oplevet, at den unge målgruppe er svær at få i tale med traditionelle marketingmetoder. De blokerer reklamer på Facebook og YouTube, og plakater udenfor duer heller ikke, for de går med næsen nede i telefonen – og de ser heller ikke tv længere«, fortæller Tine Rahbek, der er digital marketingmanager i Nordisk Film.

»Det har vi forsøgt at tackle ved at sige: Vi skal lave noget indhold, som rent faktisk er så godt, at de unge selv opsøger det og ser det. Det er det, ’Showfabrikken’ går ud på«.

Højt og tydeligt: Det er reklame

I fjerde afsnit af programmet med titlen ‘Du er ligesom herpes, Frank!’ interviewer youtuberen Julia Sofia f.eks. ’Klovn’-makkerparret Frank Hvam og Casper Christensen. Et spørgsmål lyder:

»Jeres mor og jeres kæreste bytter krop, men har samme sind og sjæl. Vil I så helst have sex med jeres mor i jeres kærestes krop – eller med jeres kæreste i jeres mors krop?«.

Videoen er ikke mærket med #sponsoreret. I stedet har Nordisk Film med halvstor skrift skrevet »Showfabrikken er lavet i samarbejde med og betalt af Nordisk Film« i bunden af skærmen.

LÆS MERE

For danske børn er der intet medie over YouTube. I DR’s rapport ‘Medieudvikling 2014’ kan man læse, at 17 procent af de 3-6-årige dagligt besøger tuben. For tweensene, de 7-12-årige, gælder det 38 procent. Og 74 procent af dem er ugentligt på YouTube.

Også de voksne har appetit på YouTubes videobuffet.

I løbet af de 10 år, videotjenesten har eksisteret, er den blevet landets tredjemest besøgte hjemmeside med 2,3 millioner besøg på en måned. Kun Facebook og Google er mere populære. Og når det gælder videostreaming, er kun Netflix mere populært end YouTube.

Julia Sofia bliver populær - og får en agent

Det er kun tre år siden, Julia Sofia Aastrup lagde sin første video på YouTube. Hun havde været ude at shoppe og tænkte, at hun ville vise sine indkøb frem. Videoen blev en stor succes: På kort tid havde 10.000 piger abonnerede på hendes YouTube-kanal.

Derefter blev hun kontaktet af virksomheden Splay, et YouTube-netværk som har gjort det til sit speciale at samle nogle af de mest populære youtubere i Norden under ét.

Splay så potentiale, de så en god forretning i Julia Sofia og indgik en aftale med hende, som indebærer, at Splay får en procentdel af det, youtuberen tjener på reklamer som sponsoraftaler og product placement, mod at lave aftalerne for hende.

LÆS MERE

I dag har Julia Sofia Aastrups videoer været set 13,8 millioner gange.

Den slags trafik gør, at hun er særligt populær blandt virksomheder, der ønsker at sælge produkter til netop hendes publikum. Splay er bindeleddet mellem YouTube-stjernerne og virksomhederne. Og samtidig forsøger Splay at øge trafikken – og dermed indtjeningen – på youtuberens kanal.

Ud med ’den gode smag’

Det er også på Splays egen YouTube-kanal, at ‘Showfabrikken’ bliver vist til de godt 100.000 abonnenter.

Nordisk Film betaler Splay for at skrive, producere og skyde ‘Showfabrikken’ med Splays youtubere, der tæller nogle af landets største – som Kristine Sloth, Armin, Eiqu Miller, Novopleco og Stupid-Aagaards.

Alt, hvad youtuberne skal gøre, er at møde op og være sig selv, fortæller Adrian Langer, der er direktør i Splay Danmark.

LÆS MERE

»Vi inviterede Julia Sofia ind til at lave et interview med Casper Christensen og Frank Hvam i forbindelse med premieren på ‘Klovn Forever’ (som er en Nordisk Film-film, red.). Vi briefede hende om rammerne – at hun skulle være upassende – men spørgsmålene var hendes egne«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

At det var youtuberens egne spørgsmål, er hele kernen i at lave succesrig marketing til de unge, mener Tine Rahbek fra Nordisk Film.

Summerne, som de absolut største dansktalende youtubere tjener i dag, svarer til en almindelig fuldtidsløn

»Vi har givet Splay ret frie hænder, fordi vi tror på, at de unge youtubere bedst ved, hvad der fungerer. Det betyder også, at vi har været nødt til at lægge vores egen ‘gode smag’ væk. Det er meget angstprovokerende. Vi tager jo vore brand og lægger det i hænderne på nogle teenagere«.

Hvorfor bruger I ikke jeres egne folk som værter i stedet for youtuberne?

»Det er en fejl, hvis man tror, at man kan tage det, der fungerer i en tv-verden, og proppe det på YouTube. Man skal have fat i dem, som de unge anser som stjerner – ikke dem, vi anser som stjerner«, siger Tine Rahbek.

En anden dansk virksomhed, der har kastet sig hovedkulds ind i YouTube, er chipsproducenten Kims, som har betalt Splay for at producere en serie, hvor landet mest populære youtubere kæmper om at overgå hinanden. »Hvem laver de flotteste spring eller lækreste maveplaskere?«, lyder en af udfordringerne.

Billig reklame er uudnyttet

Når mellemmænd som Splay kommer på banen, er det med til at modne markedet, vurderer ekspert i digital udvikling Christian Schwarz Lausten fra konsulentvirksomheden Seismonaut:

»De professionaliserer youtuberne, og de professionaliserer de virksomheder, der skal have placeret annoncerne«.

»Men det er stadig billigt at få en ung pige til at gøre reklame for sit produkt. Hun er måske glad, hvis hun får 10.000-20.000 kroner for en sponsoraftale. Det er billigt sluppet, når virksomhederne får placeret deres produkt i noget indhold, der er troværdigt og autentisk. Og så kan de være sikre på, at det rammer lige ind i målgruppen, fordi YouTube er sindssygt dygtig til at finde ud af, hvilke videoer lige præcis du vil se«, siger han.

LÆS MERE

Det er også derfor, at Nordisk Film ikke benytter sig af eksempelvis kendte skuespillere i ‘Showfabrikken’, men i stedet bruger youtubere som værter, forklarer Christian Lausten:

»De her youtubere er på alle de sociale medier, som de konstant fodrer med originalt indhold, der gør, at deres fanskare hele tiden vokser. Det er lige så meget det, firmaerne køber sig ind på. Og ja, så kan man som udenforstående ryste på hovedet ad de videoer, youtuberne laver. Men det er, fordi de med deres videoer rammer så direkte ind i den kultur, de er en del af, at det giver mening. Det er nemlig også en pointe, at vi, der ikke kender til mode eller gaming, ikke skal bryde os om det. Så har de unge det for sig selv«.

En god månedsløn

Som bindeleddet mellem youtuberne og virksomhederne ser Splay det blandt andet som sin opgave at sørge for, at de unge YouTube-stjerner ikke bliver snydt af de store virksomheder.

Det gør Splay ifølge direktør Adrian Langer ved at rådgive dem om, hvilken pris de skal tage for at gøre reklame.

Men hvad en rigtig pris er, ønsker direktøren ikke at fortælle. Det kommer an på, hvor mange virksomheder der gerne vil samarbejde med youtuberen, siger han. Han ønsker heller ikke at fortælle, hvad Splay tjener på youtuberne.

Vi skal lave noget indhold, som rent faktisk er så godt, at de unge selv opsøger det og ser det

Han bekræfter, at der er et uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem virksomhederne og de unge netstjerner. Og det kan Splay tjene penge på.

»Det er ingen hemmelighed«, siger Adrian Langer.

Intet som løn kan udløse en shitstorm

Fordi det tidligere har skabt shitstorm, når YouTube-stjerner fortæller, hvad de tjener på deres videoer, ønsker Adrian Langer ikke at dele, hvad de rådgiver en youtuber som Julia Sofia om at tage for at reklamere for Libresses bind. Og Libresse har heller ikke ønsket at oplyse summen.

Den svenske YouTube-superstjerne Felix Kjellberg, der kalder sig PewDiePie, blev tidligere på året lagt for had, da det kom frem, at han sidste år tjente 50 millioner kroner på videoer, hvor han sludrer, mens han spiller computerspil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kjellbergs kanal er den mest fulgte nogensinde med 40 millioner abonnenter. Noget lignende – dog i mindre målestok – skete for Julia Sofia, da hun til netmagasinet Bite fortalte, at hun på »en god måned tjener 34.000-35.000 kroner«.

LÆS MERE

Samme leje gætter Christian Schwarz Lausten, at indtjeningen kan være, hvis youtuberen indgår sponsoraftaler og aftaler om product placement. Flere tusinde seere kan ikke alene gøre det, siger han.

Splays vision, fortæller Adrian Langer, er, at man skal kunne leve af at være en YouTube-stjerne.

»Deres indtægter svinger rigtig meget. Men summerne, som de absolut største dansktalende youtubere tjener i dag, svarer til en almindelig fuldtidsløn. Det er noget, man som fuldvoksen godt kan leve af – også når de har betalt os«.

»Men vi vil selvfølgelig gerne sikre dem mere og mere i løn. For så stiger vores cut også. Det er der ingen fare i at indrømme – det er sådan, forretningen virker«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden