0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ingolf Gabold om '1864': Indigneret ramaskrig fra Pia K. var forventeligt

DR’s tidligere dramachef afviser, at ’1864’ skulle være ude i et politisk ærinde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Henrik Palle giver 1864 5 flotte hjerter. Kilde: DR, Miso Film

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Allerede inden Folketinget for fem år siden ekstraordinært bevilgede 100 millioner kroner til en historisk dramaserie, ønskede DR’s daværende dramachef, Ingolf Gabold, at gøre nederlaget i 1864 til omdrejningspunkt for dramaet.

Med temaer som danskhed, nationalisme og krig kunne historien nemlig tale ind i vores nutid, mente han

I søndags blev første afsnit vist, men allerede inden var serien blevet kraftigt kritiseret både for at forvrænge historien og politisere unødigt over nutidens politik.

Der er særligt blevet rettet kritik fra Dansk Folkeparti – havde du forventet det, Ingolf Gabold?

»Jeg havde bestemt ikke forventet andet, end at der ville komme det sædvanlige indignerede ramaskrig fra Pia Kjærsgaard, og det kom jo. Husk på, at et år før, vi begyndte at sende ’Borgen’, var Søren Espersen ude i Politiken og sige, at jeg var en rød lejesvend og en sort manipulator. Der havde han ikke set noget. Dansk Folkeparti har sådan set været ude efter mig altid«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«