Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling(Arkiv)
Foto: Jens Dresling(Arkiv)

Branding. Ole Thestrup og Bodil Jørgensen spiller med i TV 2-serien 'Badehotellet' som kan medvirke til, at flere turistser fra udlandet på sigt vil tage på ferie i Nordjylland.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske film og tv-serier skal trække turister til

Turismeorgansation vil markedsføre Danmark med film. ’Jagten’ er valgt fra.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

International ros er de seneste år drysset ned over danske film og tv-serier.

Og samtidig er det internationale publikum vokset støt.

Den popularitet vil turismeorganisationen VisitDenmark nu koble sig op på i forsøget på at styrke den såkaldte filmturisme.

»Det handler for os om at få Danmark højere op på den liste over steder, folk gerne vil hen, som de har i deres hoveder«, siger brandingchef i VisitDenmark Anja Hartung Sfyrla.

Danmarks Hobbitrup

VisitDenmark, VisitNordjylland og den nordiske filmdistributør Scanbox har lanceret en kampagne på det norske og svenske marked, der både markedsfører ’Badehotellet’ og Danmark som feriedestination. Og flere samarbejder på udenlandske markeder er på vej.

Men man skal ikke tro, at der er en stor gruppe mennesker, som vil rejse til Danmark, udelukkende fordi de har set en dansk film, forklarer turismeforsker på Aalborg Universitet Henrik Halkier.

»Langt de fleste rejser til København, fordi de gerne vil til byen. Og når de er her, vil de måske gerne have nogle oplevelser, der bringer dem i kontakt med de her tv-serier eller film, som de forbinder Danmark med«, siger han.

Og netop dét, at udenlandske turister forbinder Danmark med noget, de har set på tv, skal man være meget opmærksom på, når man forsøger at booste turismen via film og tv-serier, fortæller lektor på CBS Mads Mordhorst, der har forsket i national branding.

Film og tv er nemlig med til at forme bestemte forestillinger om Danmark og danskere i folks bevidsthed.

Fare for at oversælge

Den såkaldte nordic noir-bølge har således tegnet et noget dystert billede af danskere, men også et billede af et intellektuelt folkefærd i for eksempel ’Forbrydelsen’ eller ’Broen’, mens ’Badehotellet’ er med til at tegne et noget mere romantisk billede af landet.

»Der er selvfølgelig den fare, at når man så kommer til landet, tænker turisterne: Gud, de er jo helt anderledes«.

»Når vi ser serier, bliver de meget nemt billeder på et folks nationalkarakter, fordi vi ikke nødvendigvis har andre billeder, og så er det filmen eller tv-serien, vi hæfter os ved. Men der er sikkert ingen, der er så naive, at de tror, der ligger lig over det hele, fordi de har set ’Forbrydelsen’«, siger Mads Mordhorst og tilføjer, at det dog er en smart strategi at bruge film og tv-serier i turismebranding.

»Men man skal nok være påpasselige med ikke at oversælge produktet. For hvis folk så tager hjem og siger, at det var en skuffende oplevelse – det var et helt andet produkt end forventet. Hvis det bliver fortællingen om Danmark, så er det til skade for turismen«.

Ikke alle film kan bruges

Anja Hartung Sfyrla fra Visitdenmark forklarer, at organisationen nøje overvejer, hvilke værker de vil knytte markedsføringen af Danmark til.

»Sådan én som Badehotellet er en no brainer. Den tegner et lyst og lækkert billede af Danmark, og den viser den smukke natur på vestkysten. Men selvfølgelig skal man tænke sig om i forhold til hvilke konnotationer, der kan være til dem på det enkelte marked«.

»Et eksempel, som vi har diskuteret internt, er ’Jagten’, som handler om pædofili og er meget dyster. Det er klart, at når vi er ude i sådan nogle temaer, så tænker vi os godt om«, siger brandingchefen og tilføjer, at de i øjeblikket ikke vil arbejde videre med filmen.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden