Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Ursula Coyote/AMC
Foto: Ursula Coyote/AMC

Breaking Bad-effekten. Walter Whites flossede advokat fra serien 'Breaking Bad' får sin egen serie 'Better Call Saul' (herover) på AMC til næste år. Skaberen af 'Breaking Bad' laver 'Battle Creek' for CBS, hvor to politimænd rydder op i byen af samme navn i Michigan. Bryan Cranston, der spillede Walter White, producerer komedieserien 'Tightrope' på Sonys streamingtjeneste Crackle.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tv og streaming konkurrerer på koncepter for tv-serier

I det næste par år kan seerne vælge mellem flere tv-serier end nogensinde før.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En kort overgang tilbage i 00’erne kunne danskerne læse fem gratisaviser om dagen, fordi adskillige mediehuse kæmpede om markedet.

Det samme sker lige nu på det amerikanske marked for tv-serier. Seerne får flere, dyrere og bedre tv-serier end nogensinde, fordi streamingtjenesterne forsøger at positionere sig i det nye digitale marked ved at investere i ny tv-dramatik.

Og de traditionelle tv-stationer har ikke opgivet kampen endnu.

»Der bliver investeret mange penge for at vinde det nye marked, og det kan selvfølgelig ikke blive ved. Men lige nu prøver alle, om de kan få en bid af kagen«, siger tv-ekspert Keld Reinicke.

Massive investeringer

Tidligere var det kun de amerikanske kabelkanaler og de almindelige tv-stationer, der lavede tv-serier. Men siden Netflix i 2013 producerede ’House of Cards’, er de andre streamingtjenester også begyndt at investere massivt i nyskrevet tv-dramatik.

»I år kan House of Cards-effekten for første gang aflæses. Og de gamle tv-stationer giver ikke bare op, så derfor får vi bare flere og flere tv-serier«, siger Keld Reinicke.

Tidligere på året deltog han i LA Screenings i USA, hvor han så pilotafsnit af op mod 60 nye amerikanske tv-serier. Altså de serier, der også kommer flydende til os i Danmark via tv-kanaler og streamingtjenester det næste par år.

Og i den kommende sæson er det især superhelte, tegneseriefigurer, politik og serier inspireret af Snowden-sagen, der vælter ind i stuerne.

Tv-seerne kommer til at møde superhelte og tegneseriefigurer som Lynet, Batman og Daredevil.

Den mest højprofilerede af serierne er ’Gotham’ om Batmans unge dage, der havde premiere på Fox i september. Derudover har Netflix og Marvel lavet en aftale om fire store tv-serier om superhelte, hvoraf ’Daredevil’ er den første, der lander i det digitale bibliotek i 2015.

Marvel producerer også serien ’Agent Carter’ til ABC. Og den amerikanske tv-kanal CW havde premiere på serien om Lynet, ’The Flash’, i sidste måned, hvor pilotafsnittet blev det mest sete på kanalen nogensinde.

Politik er smart igen

Netflix’ succes med ’House of Cards’ har inspireret til en række nye politiske serier, der med Reinickes ord er i stil med Aaron Sorkins ’The West Wing’ fra årtusindeskiftet.

»Det er blevet hot at være politiker igen, og det politiske er tilbage både i den seriøse afdeling med politiske intriger på lidt højere plan og i den lidt mere mainstream-orienterede ende«, siger han.

Blandt dem er ’Manhattan’, der havde premiere på WGN America for et par måneder siden, og som handler om The Manhattan Project fra 1940’erne, hvor forskere og videnskabsmænd sammen med deres familier blev plantet i en by i New Mexico, som omverdenen ikke kendte til, for at fremstille de første atombomber.

»Serien kunne blive en ny ’Mad Men’. Den er super velspillet og godt skrevet og henvender sig helt klart til Mad Men-segmentet«, siger Keld Reinicke.

Hans egen favorit i den politiske genre er John Ridleys ’American Crime’, der får premiere på ABC i løbet af næste år og handler om racepolitik.

»Det er noget af det bedste, jeg har set. Den vil noget mere, og krimihistorien er sådan set bare et skalkeskjul for den politiske agenda«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Whistleblower on demand

Edward Snowdens oplysninger om masseovervågning af amerikanerne har tilsyneladende også inspireret manuskriptforfattere til tv-serier i USA.

»Han har ikke bare rystet politikerne, FBI og CIA. Han har også skubbet til en helt ny bølge af historier om overvågning og om, hvordan amerikanerne bruger internettet. Og de her serier var ikke opstået, hvis ikke Snowden havde forstærket amerikanernes frygt for overvågning«, siger Keld Reinicke.

Det mest tydelige eksempel er den nye CSI-serie ’CSI:Cyber’, som får premiere på CBS og handler om kriminalitet på nettet:

»Det er mainstream og ikke spor feinschmecker-agtigt, men hvis man kan lide CSI, er det her bare endnu federe og endnu mere moderne«.

Andre serier i samme genre er periodedramaet ’Halt and Catch Fire’, der havde premiere på AMC tidligere på året.

Serien foregår i begyndelsen af 1980’erne og handler om en lille enhed, der er i gang med udvikle den første laptop i USA. Mens serien ’Scorpion’ på CBS med Reinickes ord »spiller på forestillingen om, hvad der var sket, hvis Snowden ikke var flygtet til Rusland, men i stedet havde etableret en lille, hemmelig unit«.

Kortvarig økonomisk gevinst

En af dem, der hjælper streamingtjenesterne med at lave tv-serier, er hovedpersonen fra ’Breaking Bad’, Bryan Cranston. Han har valgt at producere komedieserien ’Tightrope’ på Sonys streamingtjeneste Crackle.

Ideen er at udskifte hovedkarakteren i gamle politiserier med en nutidig skuespiller.

Også streamingtjenester som Amazon og Hulu begynder at producere dramatik, som vil finde vej til vores del af verden. Amazon laver en del såkaldte pilotafsnit og lægger dem ud til bedømmelse blandt sine brugere, inden de beslutter, om serierne skal videreudvikles og sendes på deres streamingtjeneste Amazon Instant Video.

»Der er klare tegn på, at streamingtjenesterne efter al sandsynlighed bliver meget dominerende og kommer til at tage flere og flere spændende projekter fra de traditionelle broadcastere. Paradoksalt nok er det på streamingtjenesterne, at den egentlige innovation af tv-mediet foregår i øjeblikket«, siger mangeårig digital analytiker Claus Bülow Christensen, der er udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til gengæld forudser han, at den økonomiske gevinst, som mange seere lige nu opnår ved at skære ned på deres kabelpakker og i stedet abonnere på streamingtjenester, vil forsvinde.

For streamingtjenesterne begynder lige så stille at rette sig mod bestemte målgrupper, og derfor har man brug for flere af dem:

»Nogle af tjenesterne, eksempelvis Hulu, er mere rettet mod det ungdommelige publikum, så hvis man skal tilgodese en hel families behov, skal man pludselig abonnere på en hel række tjenester. Om nogle år bruger man sikkert lige så mange penge på at se tv igen, som da man havde de store kabelpakker«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden