Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lars Skree
Foto: Lars Skree

Skudhold. 'Armadillo' går tæt på de danske soldater og på talebanerne. »Hvis man vil forstå, hvad der foregår, så er man nødt til at skildre det uden at pakke det ind«, siger instruktør Janus Metz. Foto fra filmen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad ville du selv have gjort som dansker i krig?

Instruktør Janus Metz har som den første fulgt danske soldater på helt klos hold ved fronten i Afghanistan.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De er på vej ud i zonen. I det fjerne er der en gård med lerklinede mure omkring. Hold 7 har været i Afghanistan i fem måneder, i Helmandprovinsen. Nærmere bestemt den danske lejr Armadillo. Fjenden, talebanerne, er sjældent mere end 800 meter væk. Nu skal de have ram på ’ham’.

Den danske deling nærmer sig over nogle marker omkranset af levende hegn og grøfter.

Pludselig lyder den tørre, metalliske lyd af skud. Soldaterne kaster sig ned på jorden. Kameraet og seeren er lige så forvirret som soldaterne: Hvad sker der, hvor kommer det fra? Billederne tilter, vi ligger bogstaveligt talt på marken, med kuglerne fløjtende om ørerne.

Det lykkes nogle af soldaterne at komme hen til gården, hvor der er flere træfninger. En soldat er ramt i skulderen. Han sidder med vilde, tomme øjne op ad lermuren, mens han får forbinding om sit åbne sår. Over radioen kommer der besked om, at en af hans kammerater er ramt i låret.

Så er vi ude på marken igen. Sammen med soldaten Ølby bag et hegn af træer. Der bliver skudt og sendt salver tilbage fra de danske soldater, selv om de ikke kan gennemskue, hvor ’han’ har gemt sig.Soldaterne er spredt i små hold på to-tre mand og er i radiokontakt med hinanden. Den metalliske lyd af skud bliver ved.

»Fuck, det er fuldstændig urealistisk det her«, udbryder en.

Ølby får besked fra et af de andre hold om, at talebanerne ligger i en grøft lige ved siden af. Så tager han en håndgranat, afsikrer den og kyler den ned i grøften. Eksplosion.

Øjeblikket efter farer Ølby og en anden soldat derhen og sender salver af skud ned i grøften.

Da kameraet få sekunder senere når derhen, ligger ødelagte lig af afghanske mænd i grøftens vand, der er farvet rødt af blod.

Soldaterne hiver fat i dem, flytter dem som sække for at sikre sig deres våben. Der er fem døde.

»Puh, der lugter«.

En soldat skræver hen over grøften og de døde, mens han vifter sig om næsen for at få stanken væk.

»Jeg har fucking ikke ondt af dem«, lyder det fra en anden.

Kameraet zoomer ind. På de dødes, blodige ansigter.

Sensationelt nærbillede
Opgøret og drabet på de fem talebanere i grøften er højdepunktet på Hold 7’s seks måneder lange udstationering i Afghanistan. Og det er klimaks i Janus Metz’ dokumentarfilm ’Armadillo’, der giver et sensationelt nærbillede af, hvad der sker med danske soldater i frontlinjen.

Aldrig tidligere har danske journalister, dokumentarister eller fotografer været så tæt på. Aldrig før er krigens gru blevet beskrevet så nøgent.

Kampagnetilbud: Prøv 1, 2 eller 3 måneder for 299,-

Lige nu kan du i bestille et abonnement, der passer til dine læservaner til en særlig pris.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm