0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kamp om sporten giver dyrere tv-pakker

Prisen på de eftertragtede sportsrettigheder eksploderer. Igen i år sender tv-udbyderne regningen videre til kunderne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Natacha Pisarenko/AP (arkiv)
Foto: Natacha Pisarenko/AP (arkiv)

Dyrt. Helle for at vise Lionel Messi i aktion. Kampen er hård om sportsrettighederne, da sportsseere er guld værd for leverandører af flow-tv.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den egentlige pris er ikke offentliggjort, men MTG betalte formentlig op mod 1 milliard for rettighederne til at vise den engelske Premier League frem til 2019 i Danmark.

Tv-koncernen med kanaler som TV3 Plus satte sig uanset prisen sidste år på et af de mest eftertragtede tv-produkter i en tid, hvor mange slukker for de gamle kanaler og streamer film og serier på nettet. Et produkt, som i Norge kostede TV 2 1,3 milliarder kroner.

De store sportsbegivenheder tiltrækker mange seere og er derfor blevet et afgørende våben, som tv-kanalerne går langt for at sikre sig, forklarer sportsøkonom i Deloitte Jesper Jørgensen.

»For at slå igen mod Netflix og andre streamingtjenester skal tv-kanalerne være endnu mere fokuseret på at holde fast i for eksempel fodboldproduktet, som kan holde folk inde på kanalen og måske friste dem til at se film og andre ting«, siger han.

Konkurrencen om at få lov til at fodre seerne med først og fremmest dansk og engelsk topfodbold medfører en heftig priskrig, der så godt som årligt rammer abonnenterne i de danske fjernsynsstuer med prisstigninger. 2017 bliver ingen undtagelse. Tre af de største tv-udbydere bebuder, at de igen til januar hæver priserne på deres tv-pakker. Waoo, Stofa og YouSee forklarer næsten i kor, at prisstigningerne, der ligger på mellem 10 og 54 kroner om måneden, »især« er en konsekvens af udviklingen på markedet for sportsrettigheder.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«