0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Interview: Han er Kieslowskis unge arving

Tomasz Wasilewskis ’United States of Love’ understreger, at polsk film er inde i en vital udvikling, hvor arven fra fortiden spiller en helt central rolle.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Polske Tomasz Wasilewskis film foregår i 1990. Dengang var han selv ti år, men han kan sagtens huske livet bag Jerntæppet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Muligvis er det bare et tilfælde, men det virker på alle måder passende, at Tomasz Wasilewskis ’United States of Love’ får premiere på samme tid, som der herhjemme er repremiere på Krzysztof Kieslowskis trikolore-trilogi ’Blå’, ’Hvid’ og ’Rød’.

Ikke kun på grund af alvoren i de gråtonede menneskeskæbner og klogskaben i den psykologiske detaljerigdom, men også slet og ret takket være tidsbilledet. Som Kieslowskis trilogi fra 1993-94 udspiller også ’United States of Love’ sig i tiden kort efter Murens fald.