Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
MARCO UGARTE/AP/MARCO UGARTE
Foto: MARCO UGARTE/AP/MARCO UGARTE

50-årige Vin Diesel har indtjent mange milliarder til selskaberne bag 'The Fate of the Furious' og 'xXx: The Return of Xander Cage' i 2017. Som privatperson er han nr. 31 på Forbes' liste over de bedst betalte på tværs af underholdningsbranchen i år.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Disse ti skuespillere har tilsammen indtjent mere end 11 milliarder dollar i 2017

Hollywoods mænd dominerer Forbes' liste over de skuespillere, der har indbragt flest penge på billetsalg i år. 'Wonder Woman' med en kvinde i hovedrollen er nummer tre på listen med en indtjening på 1,4 mia. dollar.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Muskelbundtet Vin Diesel topper listen over de bedst indtjenende skuespillere i år, skriver det anerkendte amerikanske erhvervsmagasin Forbes i deres årlige optælling.

Vin Diesel har i år medvirket i to film. For disse blev der solgt billetter for 1,6 mia. dollar, hvoraf størstedelen kommer fra hovedrollen i 'The Fate of the Furious', den ottende film i 'Fast and Furious'-serien.

Hans medvirken i actionfilmen 'xXx: The Return of Xander Cage' har også indbragt en god sum penge. 346 mio. dollar, for at være helt præcis.

Forbes har gjort listen op ved at undersøge, hvilke film, der tjente mest på internationalt billetsalg i perioden 1. januar til og med 26. december 2017. Derefter har de undersøgt, hvem der var castet som hovedroller i årets mest indtjenende film, og dermed hvor mange penge, disse skuespillere har indtjent på billetsalg i det forgangne år.

På listen finder vi som nummer to et andet amerikansk muskelbundt, nemlig Vin Diesels medspiller fra 'The Fate of the Furious', Dwayne 'The Rock' Johnson, der har indtjent 1,5 mia. dollar.

Også her er størstedelen hentet ind efter hans medvirken i  'Fast and Furious'-serien, mens hans hovedrolle i filmen 'Baywatch' nåede at indbringe godt og vel 178 mio. dollar på det internationale marked. En skuffende omsætning i Hollywood-forstand, men ikke desto mindre nok til at hive 'The Rock' op på listens andenplads.

Wonder Woman lige i hælene

Wonder Woman er ifølge Forbes den mest indbringende kvindelige hovedrolle i år. Den israelske skuespiller Gal Gadot har indtjent 1,4 mia. dollar hovedsageligt for rollen som amazone-superhelt.

Gal Gadot har tidligere gjort sig i actionpakkede film som bl.a. tre 'Fast and Furious'-film og 'Justice League'. Sidstnævnte også i rollen som Wonder Woman.

Britiske Emma Watson har med sin hovedrolle i 'Beauty and the Beast' indtjent 1,3 mia. dollar. I år spillede hun også over for Tom Hanks i 'The Circle'.

Som nummer fem på listen kommer Johnny Depp, der igen har været i gang med at lege pirat.

For hans rolle som kaptajn Jack Sparrow i 'Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales' og hans medvirken i filmatiseringen af Agatha Christies' 'Murder on the Orient Express' har indbragt 1,1 mia. dollar i billetsalg.

Sidste år toppede Scarlett Johansson listen, da filmen 'Captain America: Civil War' indtjente mere end 1,2 mia. dollar. I denne film spillede Johansson karakteren Black Widow.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Annonce