Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Willy Sanjuan/AP
Foto: Willy Sanjuan/AP

Kevin Hart træder tilbage som oscarvært og undskylder »ufølsomme« kommentarer om homoseksuelle.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Du siger, at du har udviklet dig. Vis os det«: Presset Kevin Hart undskylder homo-udtalelser, men fans og kritikere diskuterer stadig højlydt

Kevin Hart har vredet sig på sociale medier de seneste dage. Nu har han trukket sig som vært for oscaruddelingen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Komikeren Kevin Harts beslutning om at træde tilbage som vært for oscaruddelingen næste år bliver mødt med både buh-råb og anerkendelse fra fans.

Kevin Hart har de seneste dage nægtet at undskylde for udtalelser og tweets, som kritikere betegner som homofobiske. I aftes ændrede han mening og undskyldte.

»Jeg har besluttet at træde tilbage som vært for dette års oscaruddeling. For jeg vil ikke være en distraktion på en aften, der skal fejre så mange fantastiske talentfulde artister«, skrev Hart på Twitter.

De udtalelser, det drejer sig som, er blandt andet slettede tweets fra 2011 og et interview, han gav til magasinet Rolling Stone i 2015, hvor han sagde:

»Husk på, at jeg ikke er homofobisk...Vær glad. Gør, hvad du har lyst til. Men jeg, som en heteroseksuel mand, hvis jeg kan forhindre min søn i at blive homoseksuel, så vil jeg gøre det«.

Harts udtalelser blev hevet frem af kritikere på sociale medier kort tid efter, at det blev annonceret, at han skulle være vært for næste års oscaruddeling.

»Fyr Kevin Hart og hyr i stedet en homoseksuel som vært for oscaruddelingen«, løs det blandt andet fra en vred person på Twitter.

De mange vrede udtalelser fik Kevin Hart til at dele et videoklip på sin instagramprofil, hvor han blandt andet sagde:

»...verden er et mere end skørt sted... Venner. Jeg er næsten 40 år, hvis I ikke tror, at mennesker forandrer sig, vokser og udvikler sig i takt med, at de bliver ældre, så ved jeg ikke, hvad jeg skal sige. Hvis I holder folk fast i positioner, hvor de for altid skal retfærdiggøre eller forklare deres fortid... så er jeg den forkerte mand«.

Videoklippet fik endnu flere kritikere op af stolene. Også en række skuespillere og rettighedsforkæmpere.

»Det her er ikke godt. En enkelt, velment undskyldning, der viste en smule forståelse eller anger ville have været så let at give«, skrev komikeren Billy Eichner.

Og skuespiller Jamie Lee Curtis tweetede:

»Homofobi er ikke positivitet«.

Chad Griffin, præsident for Human Rights Campaign, der bl.a. arbejder for ligebehandling for LGBTQ-miljøet, bad Hart genoverveje sine udtalelser.

»Du har en sjælden mulighed for at tage ansvar, for at lære andre noget i dette øjeblik og for at sende en besked til unge LGBTQ-personer om, at de betyder noget og fortjener værdighed og respekt. Du siger, at du har udviklet dig. Vis os det«, skrev han blandt andet.

Men Hart holdt fast og forklarede i endnu en video, at akademiet bag oscaruddelingen havde givet ham et ultimatum: enten kunne han undskylde, eller også ville han blive blive fyret.

»Jeg holder fast i at være mig selv og står fast på mit«, sagde Hart.

Det gjorde han så. Indtil han ikke gjorde det længere. Og undskyldte.

Kevin Harts undskyldning i aftes har ikke fået bølgerne til at lægge sig. Fans og de modsatte fortsætter deres skriverier på sociale medier.

»Undskyldning afvist. Gør det bedre. Måske kan vi tilgive dig en dag i fremtiden, men ikke i dag«, skriver én.

En anden mener, at folk overreagerer med deres vrede mod Hart.

»Folk er for følsomme. Folk finder ting frem fra folks fortid for at ramme dem her og nu. Men hvorfor graver folk rundt i fortiden, hvad godt skal der komme ud af det?«


Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm