0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glistrup-film fik kritik af sønnen for at være »ren digtning fra ende til anden«: Her er fem biografiske filmfortællinger, der fik tæv af kritikere og hovedpersonernes bekendte

Den biografiske Astrid Lindgren-film ’Unge Astrid’ har premiere i dag, men spørgsmålet er, om den kunsteriske skildring går på kompromis med sandheden. Før den har der været mange – gode og mindre gode – biopics, hvis sandhedsværdi er blevet diskuteret. Her er fem nyere eksempler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bjørn Bertheussen
Foto: Bjørn Bertheussen

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst


1 Dirch, 2011

Fem hjerter af Politikens filmredaktør Kim Skotte fik instruktøren Martin Zandvliets portræt af komikeren Dirch Passer med Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen. Nogle var mere kritiske.

Bjørn Bertheussen
Foto: Bjørn Bertheussen

Til Berlingske sagde filmanmelder og forfatter Morten Piil blandt andet: »Kjeld Petersen bliver fremstillet som en kold spielverderber, der hele tiden stikker en kæp i hjulet for Dirch Passer i stedet for at inspirere ham, som han gjorde«. Andre af Dirch Passers bekendte var irriterede over fremstillingen af Dirch Passer.

2 Jernladyen, 2012

I sit portræt af mennesket Margaret Thatcher (spillet af Meryl Streep) undlod instruktøren Phyllida Lloyd ifølge nogle kritikere at fortælle om politikeren Margaret Thatcher.

Foto fra filmen
Foto: Foto fra filmen

Filmen »reducerer de politiske konsekvenser til tidskolorit«, mente Politikens anmelder Søren Vinterberg. Mange var enige med ham.