Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmarks bedste: 5 film konkurrerer om Politikens Talentpris

Psykose, selvmord og naturromantik med en slagside. Det er bare nogle af emnerne i de fem film, der er udvalg til Politikens Talentpris, der uddeles under filmfestivalen CPH PIX.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmarks førende filmfestival for fiktionsfilm, CPH PIX, åbner torsdag 14. november, og igen i år er de fem bedste danske talenter udvalgt til at konkurrere om Politikens Talentpris. Talentprisen er skabt for at hylde og hædre de nye markante filmmagere, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film, og uddeles af Politikens Film & Tv. Med hæderen følger 50.000 kr. til at hjælpe talentet videre i sin kunstneriske udvikling.

Prisen, der uddeles 16. november i Grand Teatret i København, tildeles en af fem danske film instrueret af et nyt talent i 2019. De fem nominerede film er:

Titel: Psykosia Spilletid: 87 min. Instruktion: Marie Grahtø. Manuskript: Marie Grahtø. Producer: Amalie Lyngbo Hjort, Julie Friis Walenciak. Fotograf: Catherine Pattinama Coleman. Medv.: Trine Dyrholm, Victoria Carmen Sonne, Lisa Carlehed. Distribution: Beo Starling. Sprog: Dansk Undertekster: Engelsk. År: 2019

Psykosia. Instr. Marie Grahtø

Marie Grahtø tager os med dybt ned i psykosens fragmenterede virkelighed i sin formalistisk sikre debutfilm, ’Psykosia’, der var udtaget til sidekonkurrence ved årets filmfestival i Venedig. Grahtø har mod til at eksperimentere med formsproget og fortælle en subjektiv film om psykoser og selvmordsdrift, delvis baseret på instruktørens egne erfaringer.

Titel: Harpiks Spilletid: 92 min. Instruktion: Daniel Borgman. Manuskript: Bo hr. Hansen. Producer: Katja Adomeit, Peter Aalbæk Jensen. Fotograf: Louise McLaughlin. Medv.: Sofie Gråbøl, Peter Plaugborg, Ghita Nørby, Amanda Collin, Vivelill Søgaard Holm. Distribution: Nordisk Film Distribution. Sprog: Dansk Undertekster: Engelsk. År: 2019

Harpiks. Instr. Daniel Borgman

Naturen er både idyllisk og skræmmende grum i Daniel Borgmans vilde og vildtvoksende surrealistiske drama om et forældrepar, der for at undgå, at deres datter bliver tvangsfjernet af kommunen, fingerer hendes død og gemmer sig dybt inde i en skov. Det lyder måske romantisk at vende civilisationen ryggen og leve i selvforsynende pagt med naturen, men vi skal ikke mange sekunder ind i Daniel Borgmans ‘Harpiks’, før drømmen får en mareridtsagtig slagside.

Titel: Giraffe. Instruktion: Anna Sofie Hartmann. Manuskript: Anna Sofie Hartmann. Producer: Maren Ade, Jonas Dornbach, Janine Jackowski. Fotograf: Jenny Lou Ziegel. Medv.: Lisa Loven Kongsli, Jakub Gierszal, Maren Eggert Distribution: Profile Pictures. Spilletid: 88 min. Sprog: Engelsk, dansk, tysk, polsk Undertekster: Engelsk. År: 2019

Giraffe. Instr. Anna Sofie Harmann

Anna Sofie Hartmann er født i 1984 og voksede op i Nakskov på Lolland. Et år på European Film College i Ebeltoft blev efterfulgt af et ryk til Berlin, hvor hun studerede på German Film and Television Academy Berlin. Hun dimitterede med den roste afgangsfilm ’Limbo’ og er nu klar med sin første spillefilm, ’Giraffe’, om en stille romance mellem en kvindelig antropolog og en ung polsk arbejder i det sydlige Udkantsdanmark, hvor man er i færd med forarbejdet til den tunnel, der om 10 år skal forbinde Danmark og Tyskland på ny, og som allerede er ved at forandre området på den danske side af vandet for altid.

Titel: Selvmordsturisten. Instruktion: Jonas Alexander Arnby. Manuskript: Rasmus Birch. Producer: Eva Jakobsen, Katrin Pors, Mikkel Jersin. Fotograf: Niels Thastum. Medv.: Nikolaj Coster-Waldau, Tuva Novotny, Solbjørg Højfeldt, Sonja Richter. Distribution: Scanbox Entertainment. Spilletid: 90 min. Sprog: Dansk Undertekster: Engelsk År: 2019

Selvmordsturisten. Instr. Jonas Arnby

Annonce

Forsikringsagenten Max, spillet Nikolaj Coster-Waldau, tjekker ind på dødens hotel i Jonas Arnbys psykologisk drama om liv, død og kærlighed. Max lever et godt liv, grænsende til det kedelige, med sin kone, Lærke, spillet af Tuva Novotny. Men hvad han ikke har fortalt hende, er, at svulsten i hans hjerne vokser. Fra nu af bliver alt anderledes, advarer lægen, men Max har ikke tænkt sig at vente på det uundgåelige, så da han kommer på sporet af det hemmelige afsidesliggende luksusresort Aurora Hotel, der specialiserer sig i selvmord, handler han kontant og tjekker ind på hotellet, hvorfra ingen tjekker ud.

Titel: Onkel. Instruktion: Frelle Petersen. Manuskript: Frelle Petersen. Producer: Marco Lorenzen. Fotograf: Frelle Petersen. Medv.: Jette Søndergaard,  Peter Hansen Tygesen, Ole Caspersen, Tue Frisk Petersen. Distribution: Øst for Paradis. Spilletid: 105 min. Sprog: Dansk Undertekster: Engelsk År: 2019

Onkel. Instr. Frelle Petersen

Selv om tilværelsen er enkel i Udkantsdanmark, er livet ikke altid let. Frelle Petersen dannelseshistorie ’Onkel’ foregår i instruktørens hjemstavn, Sønderjylland, på en gård, hvor den 27-årige Kris bor med sin onkel. For år tilbage tog hendes far sit eget liv, og Kris flyttede ind hos sin onkel, mens hun færdiggjorde gymnasiet. Men nu er rollerne byttet om, og efter onklens slagtilfælde er det i dag Kris, der passer både ham og bedriften. Mens onkel trisser rundt med sin rollator, er det Kris, der malker, muger ud og smører madder. Rutinerne gentager sig, og dagene ligner hinanden som to dråber mælk, indtil den snakkesalige dyrlæge Johannes og nabogårdens unge Mike hver især får vækket nogle af de drømme, Kris for længst havde givet afkald på.

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts