Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Conny Kaalund O'Carroll
Foto: Conny Kaalund O'Carroll

Tre deltagere dyster på skift om at vide mest om antikviteter og gelejdes igennem konkurrencen af værten Louise Sloth, mens auktionsmanden Kasper Nielsen kommer med kloge indspark.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmelder: Dette er nok det langsomste tv, jeg har set, siden jeg som barn så historiequizzen ’Hvad er det’

DR 1 genudsender i øjeblikket ’AntikQuizzen’. Det skulle de måske ikke have gjort, for sjældent er der produceret tv med så lidt drama og underholdning.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Set i tv er Politikens daglige tv-klumme. Den skrives på skift af avisens anmeldere og journalister og er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

I dag skriver Lars Hedebo Olsen om ’AntikQuizzen’ på DR 1, der kan streames på dr.dk.

Udsendelserne blev sendt første gang i 2014, men det er først nu, jeg har opdaget dem. DR1 genudsender i øjeblikket ’AntikQuizzen’ kl. 18 på hverdagsaftener, og af en eller anden grund er jeg blevet hængende flere aftener i træk. Det er bestemt ikke for underholdningens skyld, men fordi jeg hele tiden har tænkt, at nu må der da ske et eller andet. Det gør der bare ikke. Aldrig nogensinde.

’AntikQuizzen’ er nok det langsomste tv, jeg har set, siden jeg som barn så historiequizzen ’Hvad er det’ med Piet van Deurs som vært. Det gik så langsomt, at man nemt kunne nå ud på toilettet eller hente hunden ude i haven imellem gætterierne og alligevel føle, at man fik alt med. Sådan skulle det være i slutningen af 1980’erne, og som seer accepterede man det, fordi der ikke var andet at kigge på.

Når ’AntikQuizzen’ en gang imellem er til at holde ud, er det i de tilfælde, hvor deltagerne taler nedsættende om hinandens antikviteter

I ’AntikQuizzen’ dyster tre personer om viden og priser på »alt fra sjove eller sjældne loppefund til klassiske designmøbler og kostbare antikviteter«, som det hedder i programteksten. Vært er Louise Sloth, og hun har selskab af eksperten Kasper Nielsen, som efterhånden har optrådt i et væld af programmer om auktionshuset Bruun Rasmussen.

Helt almindelige mennesker dyster altså om at vide mest om antikviteter og medbringer selv deres egne loppefund eller arvestykker, som de andre skal gætte værdien af. Hver gang en genstand skal vurderes, går tiden fuldkommen i stå, og al samtale kører i slowmotion. Det går så langsomt, at kun ganske få ting når at blive vurderet i hver udsendelse, og man sidder tilbage med en fornemmelse af, at man overhovedet ikke får noget at vide.

Når ’AntikQuizzen’ en gang imellem er til at holde ud, er det i de tilfælde, hvor deltagerne taler nedsættende om hinandens antikviteter. Som Jens i mandags, der ikke lagde fingrene imellem, da han skulle kigge på Kirstens lille Olaf Rude-akvarel, eller da hans eget arvestykke, et gammelt guldur, fik en ret lav vurdering. Modsat den glade vært og de andre quizdeltagere var han så småfornærmet og arrogant, at det satte lidt fut i programmet.

’AntikQuizzen’ er vist kun fremstillet i en sæson, og på trods af Louise Sloths gode værtskab og Kasper Nielsens forsøg på at gøre os klogere på antikviteter, så forstår jeg godt, at man stoppede efter en sæson. Tv, der er roligt, og som på ingen måde spræller, kan være dejligt i en tid, hvor vi synes, vi har alt for travlt. Og ’AntikQuizzen’ er da også ganske beroligende. Men desværre så meget, at man er ved at dø af kedsomhed.

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts