0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Endelig er det lykkedes: ’The Wire’-forfatter har gjort Stephen King til godt tv

Vellykket tv-adaption af Stephen Kings ’The Outsider’ føles som true crime og horror, uden at det virker modstridende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er gået inflation i tv- og filmadaptioner af Stephen King-romaner, så op til hver premiere retter alles opmærksomhed sig mod forfatteren personlige Twitter-profil. Vender han tomlen op eller ned? Han er ikke nem at behage, så når han endeligt udtrykker begejstring, vækker det opsigt, som da han for nylig kaldte den nye HBO-serie ’The Outsider’ for »en af de bedste bearbejdelser af mine værker. Håber, I vil se den«.​​​​​

Nu har han langtfra altid ret (han hader for eksempel Kubricks mesterværk ’Ondskabens hotel’), men efter de seks afsnit af ’The Outsider’, som pressen har haft adgang til, står det klart, at krimimysteriet skiller sig ud fra mængden.

Først og fremmest, fordi den formår at fortætte den klassiske Kingske stemning i en amerikansk lilleby, der rystes af en forbrydelse med noget overnaturligt i skyggerne. Serien er skabt af krimiforfatteren Richard Price (’The Wire’, ’The Night Of’ og ’The Deuce’), der har en særlig sans for atmosfære, og i ’The Outsider’ giver han den tid til at sænke sig som en tung og mørk materialisering af sorg, fortielser og truslen udefra.

Der er plads til karakterernes udfoldelse, og der er tålmodighed i forhold til uhyggens ankomst, så gyset sniger sig ind i fortællingen som en troværdig del af plottet, der både er bevægende som et metaforisk lag og virkeligt uhyggeligt som noget irregulært i det regulerede samfund.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«