0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Har sikret sig evigt liv: Hyldet filmkomponist efterlader sig et overjordisk smukt posthumt filmessay

Den islandske filmkomponist Jóhann Jóhannsson døde i 2018 og efterlod sig begyndelsen på en film, han havde arbejdet på i otte år. Nu er hans kunstneriske testamente færdigt og kan opleves på den digitale version af CPH:DOX.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
fra filmen ’Last and First Men’
Foto: fra filmen ’Last and First Men’

Gigantskulpturerne passer til scifi-fortælligen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Dette er ikke vores sidste ord. Vi, de sidste mennesker, har stadig noget i os tilbage, fra tiden, der er forbi«.

Tilda Swintons ord flyder hen og ud over knitrende sort-hvide billeder med en hypnotisk kraft i Jóhann Jóhannssons posthume værk. Hun læser op af Olaf Stapledons science fiction-roman fra 1930, ’Last and First Men’, der har givet navn til filmen. Og ordene er ikke bare genrespecifikke for fremtidselegien, de bliver symbolske for hele det smukt dystopiske filmprojekt.

Instruktøren og filmkomponisten Jóhann Jóhannsson døde nemlig i 2018, kun 48 år gammel, og efterlod sig begyndelsen på den film, han havde arbejdet på, siden han først fik ideen i 2010. Filmen er derfor blevet kaldt hans kunstneriske testamente, hans svanesang.

Og det er jo sandt. Vi kommer ikke til at se eller høre mere eller nyt fra Jóhannsson. Og så alligevel.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«