Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Netflix
Foto: Netflix

Politiet benytter den store interesse for Netflix-serien 'Tiger King' til at genoptage sagen om den forsvuindne mangemillionær Don Lewis, der forsvandt for 23 år siden.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter chokerende Netflix-serie: Nye oplysninger vælter ind, og nu genåbner politiet sagen

Der er fostret mange privatdetektiver under coronakrisen blandt de seere, der fordriver tiden med serien ’Tiger King’ på Netflix. Politiet i Florida benytter nu interessen til at efterlyse nye spor i sagen om en forsvundet multimillionær.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lige som rigtig mange andre seere verden over har sheriffen Chad Chronister fra Hillsborough County i Florida brugt nogle af sine ledige timer under coronakrisen på at se dokumentarserien ’Tiger King’ på Netflix.

Serien følger den excentriske ejer af en tigerpark i Florida, Joe Exotic, og hans ærkefjende, dyreaktivisten Carole Baskin, som vil stoppe Joe Exotics opdræt af tigre og hans kommercielle udnyttelse af de store kattedyr og deres unger.

I serien beskriver Joe Exotic sig selv som »en homoseksuel, skydegal cowboy med hockeyfrisure«. Og derudover ejer han altså en zoo fuld af tigre, hvor han tjener penge på at avle, sælge og lade gæster kæle med tigerungerne.

Sheriffen benytter nu den store interesse for serien til at efterlyse nye spor i sagen om Carole Baskins eksmand, Don Lewis. De to drev sammen et dyreinternat for store kattedyr i Tampa, indtil han forsvandt sporløst for 23 år siden, skriver The New York Times.

»Siden ’Tiger King’ nu er det, alle taler om, tænker jeg, at det er et godt tidspunkt at efterlyse nye spor i sagen«, skrev sheriffen søndag på Twitter.

Tirsdag morgen inviterede sheriffen endvidere på Facebook til et virtuelt møde hjemme fra sit køkken. Og fortalte, hvordan henvendelserne nu strømmer ind. Selv fandt sherif Chad Chronister serien både »underholdende, spændende og interessant«, skriver The New York Times.

Og så motiverede den ham altså også til igen at kigge på sagen om den forsvundne mangemillionær Don Lewis. Sagen er aldrig blevet officielt lukket, men der er heller ikke sket noget i den siden 2011, hvor politiet bad Carole Baskin om at tage en løgnedektortest, hvilket hun afslog.

»De seneste 48 timer har været helt vanvittige«, sagde Chad Chronister ifølge The New York Times.

»Vi håber, at vi kan skabe både retfærdighed og en afslutning på den her sag for Lewis-familien«.

Seriens hovedperson, tigeravleren og countrysangeren Joseph Maldona-Passage, der kalder sig Joe Exotic, har siden 2012 siddet i fængsel. Her afsoner han en 22 år lang dom for et mislykket forsøg på at slå dyreaktivisten Carole Baskin ihjel og for drabet på fem tigerunger.

’Tiger King’ udkom på Netflix 20. marts, hvor millioner af mennesker over hele verden var blevet bedt om at blive hjemme for at standse smitten med covid-19. Serien har under coronapandemien fået seerne til at eksplodere i spekulationer på nettet om, hvad der egentlig skete med Carole Baskins velhavende mand, der forsvandt i august 1997.

Politiet modtager »omkring 6« henvendelser om dagen, men ingen af dem har indtil videre været brugbare, siger sheriffen ifølge The New York Times. De fleste er nemlig fra seere, der lufter forskellige teorier om, hvem der kan være ansvarlig for Don Lewis’ forsvinden.

»Vi betragter det stadig som en forsvindingssag. Vi har ingen beviser, ikke et eneste, der tyder på, at han er blevet slået ihjel«, siger han.

Don Lewis forlod sit hjem 8. august 1997, og ingen har siden hørt fra ham. Dagen efter fandt politiet hans bil ved en privat lufthavn. Siden har Joe Exotic igen og igen beskyldt Carole Baskin for at have slået sin eksmand ihjel og siden fodre sine dyr med hans lig.

Dyreaktivisten Carole Baskin driver fortsat dyrereservatet ’Big Cat Rescue’ sammen med sin nye mand, Howard Baskin, hvor de giver eksempelvis tidligere cirkusdyr en værdig pensionisttilværelse og bekæmper handel med store kattedyr.

På deres hjemmeside og på YouTube kritiserer hendes nuværende mand, Howard Baskin, Netflix-serien, som de har medvirket i, fordi de troede, den havde til formål at dokumentere, hvor slemt dyrene bliver behandlet i kommercielle tigerparker i USA.

Parret mener, at de er blevet narret til at deltage i serien på nogle andre præmisser end dem, de sagde ja til, da de for fem år siden blev bedt om at medvirke.

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle