0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Palle: Freud som coke-hoved? Det virker ikke så langt ude, som det lyder

Den østrigsk-tyske serie om psykoanalytikeren Sigmund Freud som coke-hoved i 1800-tallets Wien er sjov og visuelt udfordrende med gang i den.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Hromadko
Foto: Jan Hromadko

Den unge Freud har rigeligt at spekulere over i serien om hans tidlige tid i Wien.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

'Da de store var små', hed en bogserie engang, og den bragte historier om, hvordan de personligheder, som siden i et eller andet omfang blev afgørende for historiens gang, allerede som yngre mennesker var ekstremt eksemplariske og ikke så lidt bedre end andre. Men det var dengang. I vore dage handler det mere om at pille noget af historiens pynt af dem og måske endda puste lidt støv fra vores forestillinger om, hvordan det rent faktisk var, dengang de store var mindre.

Den tyske serie ’Freud’ går således i flæsket på en af det 20. århundredes mest centrale skikkelser inden for psykiatrien, nemlig selveste doktor Sigmund Freud. En af de helt store mistankens hermeneuter, fordi han hævdede og også til en vis grad dokumenterede, at det vestlige menneske slet ikke – eller i alle fald ikke alene – styrede sine egne handlinger ud fra en rationel fornuft, men blev dirigeret omkring af diverse psykologiske gespenster i form af seksualdrift og oplevelser omkring udfoldelsen eller hæmningen af denne i den tidlige barndom.

Hans måske mest kontroversielle påstand gik jo ud på, at den mandlige seksualitet i sin genese er et produkt af Ødipus-komplekset, hvor det lille drengebarn begærer moderen, men trues af faderen og derfor fortrænger sin seksualitet i en periode, indtil puberteten kalder den til live igen, nu rettet mod erstatninger for moderen i form af mere ligeværdige partnere.

Serien går imidlertid længere tilbage. Hovedpersonen er den unge og nyslåede psykiater, der netop har etableret sig i Wien med egen praksis efter et studieophold i Paris hos den kontroversielle neurolog Jean-Martin Charcot, der brugte hypnose i behandlingen af hysteri.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«