0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kristoffer Hegnsvad giver 5 hjerter: Det er stor filmkunst. Du skal se den

En bevidst skramlet sort-hvid film om mødet mellem tilflyttere og fiskere ved Englands sydvestlige kyst er nostalgisk kunst, der taler til øjet, skaber uro i brystet, men tænder lys i filmhjertet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Camera Film
Foto: Camera Film

Fiskeren Martin spilles af Edward Rowe, der også er kendt som Kernow King. Han er en ivrig lokalpatriot og historiefortæller.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis du kun vover dig en enkelt gang i biografen, denne coronainficerede sommer, så tag ind og se Mark Jenkins ’Bait’.

Det er en film af den renhjertede slags, der tager en socialrealistisk historie om et lokal fiskerleje og vikler den ind i et formmæssigt elegant net, der løfter den op til stilistisk pragtværk og almenmenneskelig genkendelse.

Fiskeren Martin er en vred mand, selv om han selv siger, han slet ikke har mistet besindelsen endnu. Det går dårligt med fiskeriet – og han og broren, Steven, er blevet nødt til at sælge deres barndomshjem ved havnen i et lille fiskerleje i Cornwall i det yderste sydvestlige hjørne af England.

Det er en rig familie fra storbyen, der har købt det lille fiskerhjem og moderniseret det med autentiske fiskenet, bøjer og koøjer, som ingen ægte fisker kunne finde på at have hængende i sin stue.

Her er alt det, vi alle sammen vil have: udsigt til havet og til de romantiske ideer om en rå natur, uden at vi selv behøver at komme i berøring med den. Og så er der også gode indtjeningsmuligheder ved at udleje på Airbnb, når man ikke selv føler behovet for at lufte lycraløbetøj eller sportsharpun.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«