0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Palle guider til ugens tv: Han var seriemorder i 'Broen'. Nu spiller han den unge Wallander. Det bliver spændende

Den kommende uge byder blandt andet på et forsinket Tour de France. Men først og fremmest den unge detektiv Kurt Wallanders formative år i 1970’ernes Ystad.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Netflix
Foto: Netflix

Den unge Kurt Wallander fra Henning Mankells forfatterskab spilles af Adam Pålsson, som også har været med i 'Broen'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Turen går til Nice i den anden og første ’rigtige’ etape af årets udsatte Tour de France, verdens hårdeste cykelløb for professionelle, som Mogens Jacosen, denne avis’ mangeårige og stilskabende reporter på området, altid omtalte det som. Vi skriver år to i tidsregningen efter Jørgen Leth. Men selv om den poetiske mytoman er stærkt savnet, er løbet stadig en attraktion i sig selv: fortællingen, billederne, dramaet og det evindelige og stedse opdaterede klassement. Rytterne begynder og ender ved Den Franske Riviera, og skal så lige et smut op ad et par bjerge, blandt andet Col de la Colmiane, der er pænt stejlt og temmelig meget længere end Valby Bakke.

TV 2 kl. 15.10

Nu banker efteråret så sagte på vore døre, og dermed er det tid til at udskifte sommerens hængekøjelæsning af Robert Musils ’Manden uden egenskaber’ med sofasening af højkvalitetskrimier fra de britiske øer og tilgrænsende. Til det formål egner anden sæson af den engelske ’Hidden’ sig aldeles glimrende. Hovedaktøren er politipersonen Cadi John. Hun og hendes kollega, Owen Vaughan (udtales Åvn Vorn – hvilket er jysk for biltypen cabriolet), finder liget af en pensioneret lærer i hans eget hjem. Hvorfor skulle manden dø? Hvilke ugler var der i mosen? Var der tale om en gammel elev, som var utilfreds med sin årskarakter? Seks afsnit senere vil løsningen være åbenlys.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«