0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selv ikke Bill Murray kan redde denne film alene. Men det er tæt på

Som i ’Lost in Translation’ har Sofia Coppola atter Bill Murray med som faderfigur, men ’On the Rocks’ bliver lidt ’lost in repetition’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da en genert Sofia Coppola for snart 17 år siden mødte verdenspressen i Venedig for at give interview om sin anden spillefilm, ’Lost in Translation’, stod filmens hovedrolleindehaver, Bill Murray, ved hendes side og udstrålede faderlig omsorg.

Faderfiguren spillede en ikke uvæsentlig rolle i den mesterlige ’Lost in Translation’, og det gør den igen i Coppolas nye, knap så mesterlige film ’On the Rocks’, hvor parret er sammen igen. Denne gang i en historie om en ægte faderfigur. Om end en noget speciel en af slagsen.

Groft sagt har Sofia Coppola taget Bill Murrays luvslidte Don Juan fra Jim Jarmuschs ’Broken Flowers’, skruet op for figurens selvtillid og charme og placeret ham i en film, der minder ikke så lidt om ’Lost in Translation’. Bare med et rigtigt far-datter-forhold.

Forfatteren Laura og internetiværksætteren Dean har to skønne børn, men der er knas i idyllen. Han drøner derudad med karrieren, mens hun hænger udmattet på børnene og ikke kan finde tid og ro til at følge op på sin succesfulde debutroman.

Rashida Jones og Bill Murray spiller datter og far i en komedie om tillid og mistillid i kærlighedens tegn

Tiltro, mistro, utro. Jalousien begynder at gnave i den frustrerede Laura. Hun føler sig som udskidt æblegrød, så måske er det ikke så underligt, hvis Dean har en affære med sin dårende skønne medarbejder Fiona? Emmas far er ikke i tvivl. Mænd tænker kun på én ting, mener Felix og har sig selv som målestok. Felix er trods sin fremskredne alder en uforbederlig playboy, der med humor, god smag og masser af penge som kunsthandler i luksusklassen stadig lever i flirtens åbne univers.

Med sin humoristiske navlepillen i New Yorks kreative klasse, kan ’On the Rocks’ minde ikke så lidt om en Woody Allen-film

Efter fundet af en massageolie i Deans kuffert går en ivrig far og hans tøvende datter i gang med at efterforske Dean med de mange forretningsrejser og sene middage ude i byen. Er Felix’ motiv beskyttertrang, eller handler det mere om drenget eventyrlyst og en smule ’brudens far’-jalousi?

En lovlig let og luftig affære

Med sin humoristiske navlepillen i New Yorks kreative klasse kan ’On the Rocks’ minde ikke så lidt om en Woody Allen-film. En Sofia Coppola-film er pr. definition en let og luftig affære, hvor tyngden lister sig ind ad den stilrene bagdør til tonerne af en usvigelig sikkert anslået stemning. Men denne gang er affæren lovlig let til bens.

Er mænd uforbederlige forførere og jægere, eller kan de være trofaste ægtemænd uden at gøre vold på deres biologi? Et interessant nok spørgsmål, som ’On the Rocks’ ikke kommer med interessante svar på.

I en tid med skarpt optrukne kønsfronter er det mest slående i virkeligheden det overbærende blik, hvormed Sofia Coppola i sin far-datter-film betragter sin Don Juan. Men han er selvfølgelig også ikke blot Bill Murray, men i filmen en far, som har formået at udleve sine lyster uden at afstedkomme mere end mild frustration i sin datters liv.

Vi lever ikke længere i Audrey Hepburns tid

Men lever vi virkelig stadig i en tid, hvor en kvindes kærlighed bedst bekræftes af et svimlende dyrt armbånd fra Cartier? Måske er det dette symbol på filmens lidt verdensfjerne overklassestemning, der eroderer dens gennemslagskraft. Vi lever ikke længere i Audrey Hepburns tid.

Som cocktail mangler ’On the Rocks’ et pift i den velkendte opskrift. Det er trods alt ikke gjort med Bill Murray alene. Selv om det er tæt på.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«