0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

'The Assistant' er isnende vellykket: Her er ingen svælgen i det sensationelle, ingen lummerlækker forargelse, bare en kontant observation af en fucked up virkelighed

Kitty Greens film, der nu kan streames på Viaplay, går klinisk til fortællingen om en assistent, der ser på fra sidelinjen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Julia Garner spiller hovedrollen som nyansat assistent for en filmmogul, der udnytter unge kvinder. Hvad skal hun gøre ved det?

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da Harvey Weinsteins voldtægtssager og generelt ækle opførsel og magtmisbrug blev offentliggjort i oktober 2017 i The New York Times og The New Yorker, var det først og fremmest vantro, der prægede debatten. Det kan da ikke være sandt? Hvordan kunne det stå på så længe? Hvorfor sagde kvinderne ikke fra? Hvorfor har ingen af dem, der har stået på sidelinjen og vidst, hvad der foregik, grebet ind?

Vi måtte også lytte til et hav af victim blaming. For eksempel fra dem, der ikke kendte til filmverdenens praksis med at lade et hotelværelse agere kontor og mødelokale, når man var udenbys eller udenlands. Hvorfor mødte alle disse kvinder dog op i Weinsteins private gemakker – var de så ikke selv lidt ude om det?

Det viste sig, at svaret ikke var soleklart for alle. Og det tåler stadig en gentagelse: Nej. Ingen beder om at blive voldtaget. Ingen beder om at blive ydmyget for at få et job. Det er aldrig offerets skyld. Det kan man sige nok så mange gange, men der findes næppe noget bedre redskab til at få folk til virkelig at forstå det med både intellekt og følelser end en film.

Filmen er et empativærktøj, film skaber forbindelser og forståelse for mennesker, vi aldrig ville møde i det virkelige liv. Film giver os mulighed for at leve i ukendte verdener for en stund.

Filmmediet er også et stort manipulerende potentiale. Allerede i begyndelsen af 1920’erne udnævnte Lenin filmen til den vigtigste kunstart og benyttede mediet som en del af Det Kommunistiske Partis indoktrineringsvirksomhed agitprop. En film er altid politisk, ikke i betydningen partipolitisk (selv om den også kan være det), men i betydningen bærer af værdier. Hvordan de serveres for publikum, er ofte lige så interessant, som hvilke de er.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!