0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Historien om Elizabeth Carmichael er så utrolig, at man må google, før man tror på den

Hun var et feministisk ikon, der udfordrede Detroits bilindustri med en bil, der så ud til at skulle frelse amerikanerne midt i 1970’ernes oliekrise. Men så kom afsløringen af hendes fortid som storsvindlende familiefar på flugt fra FBI. Dokumentarserien ’The Lady and The Dale’ er en af de historier, man må Google sig til at tro på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Amerikanerne hyldede Elizabeth Carmichael som en frelser midt i 70’ernes oliekrise, indtil de udskammede hende som bedrager, der løj om sit køn og sin trehjulede bil. Foto: HBO Nordic

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var ofte en del af søndagshyggen i familien Michael at bladre gennem lokalavisen efter dødsannoncer for babyer. De ledte nemlig efter friske dåbsattester, som de kunne overtage, hvis de fem børn endnu en gang skulle have en ny identitet, når familien tog flugten fra FBI til en ny stat og et nyt liv.

Det blev til mange lokalaviser over det meste af USA i løbet af 1960’erne for faren, Jerry-Dean Michael, var en eftersøgt storsvindler, der med et ubekymret smil dansede fra det ene fupnummer til det andet for at forsørge familiens mange versioner af et helt almindelig forstadsliv. Snedigt, kløgtigt og storcharmerende var det en leg for ham at udleve den amerikanske drøm uden at følge de amerikanske regler.

Historien om libertineren, der var indædt modstander af enhver regulering af den personlige frihed, er vild nok i sig selv. Og godt fortalt som en velsmurt ’Catch Me If You Can’ i det første af fire afsnit af en ny dokumentarserie på HBO Nordic. Men der er mere i vente, for vi ved allerede fra starten, at der en grund til, at seriens titel er ’The Lady and the Dale’.

Den utrolige historie handler om den tårnhøje kvinde Elizabeth Carmichael, der blev et feministisk ikon i starten af 1970’erne som den entreprenante enegænger, der satte sig for at udfordre de tre store i Detroits bilindustri, General Motors, Ford og Chrysler. Hun ville være den nye Henry Ford, bedyrede hun, og det med en trehjulet bil kaldet The Dale, som var langt billigere og brugte meget mindre benzin end de biler, der blev spyttet ud fra Motor City.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste